Jump to content

Redox/ORP oförändrat trots ozon


Recommended Posts

Jag har en lite märklig situation som jag inte riktigt får grepp om. Vi kan väl ta det från början:

 

Spelare:

Sander ozon 200mg/h

Tunze 9410 skummare

GHL profilux 4

 

Köpte en ny ozongenerator och kopplade den på tunze skummaren (har en BK supermarin som huvudskummare. Undviker gärna att blanda de olika funktionerna). Ozonet pumpas in av en luftpump. Inledningsvis funkade allt bra och mitt orp steg från ca 280 till mitt önskade värde av 380 vilket jag också satte som maxvärde i profiluxen. Ozonen gick på ca 20%.
Efter ca två veckor märkte jag att orp började dala. Jag ökade dosen men ingenting hände. 
I det skedet tänkte jag att det mest trolig var fel på mätutrustningen så jag stoppade i proven i referensvätska på 220mv och fick inprincip rätt värde (tror 222). 
 

Jag kunde känna en viss doft av ozon om jag tog bort kolet och stoppade ner näsan i skummaren så jag tänkte fortfarande att min uppmätta nivå var felaktig. 
 

Stängde systematiskt av all utrustning som skulle kunna generera krypström utan någon effekt. 
Höga nitratvörden vill jag också minnas kan påverka mätningen men efter att ha testat låg den på kring 4. 
 

I detta skede kontaktade jag Sander som bad mig skicka in enheten för diagnostisering. De var väldigt snabba och  återkopplade att det var något kretskort som var paj och de har nu bytt ut allting i enheten. 
 

Får hem den, funkar fint i ytterligare 14 dagar innan precis samma sak händer igen. 
Skickar den till Sander på nytt. De kan inte påvisa något problem denna gången men skickar en helt ny enhet för säkerhets skull. 
 

Glad i hågen kopplar jag på den och….ingenting. Orp rör sig inte öht. Inte ens när jag sätter generatorn på att trycka ut 200mg/h ozon vilket är en mängd bortom all rimlighet.
 

Jag har givetvis kalibrerat/rengjort min orp probe ett flertal gånger under processen gång och får rätt värde i refvätskan. 
 

Så, min fråga är: kan det vara så att första rundan med det kassa kortet enbart var en ren slump och det finns något som får proben att visa rätt i referensvätskan men det ballar ur i karet?

 

Jag vet att det inte finns någon självändamål med att ha ett högt orp egentligen men min oro är att om det inte löses av rätt kan det gå över gränsen till farligt för invånarna.

Link to comment
Share on other sites

maybe a bit dumb answer but I experienced the same in two occasions:

one time I found out the intake was dirty.

the other time I discovered the ozon pipe which I bought from royal exclusive was degraded and broken in 2 places so ozon was not going to the skimmer at all :D

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, farham60 said:

maybe a bit dumb answer but I experienced the same in two occasions:

one time I found out the intake was dirty.

the other time I discovered the ozon pipe which I bought from royal exclusive was degraded and broken in 2 places so ozon was not going to the skimmer at all :D

 

Haha! Unfortunately the ozone is going in to the skimmer just fine. 
I’ve also tried hooking it up to my bubble king skimmer just to eliminate any potential failure points.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@MichaelE hinner inte läsa om texten igen men jag kom ihåg att det fanns ett bra stycke om Redox i Ratgeber Meerwasserchemie-  Theorie & Praxis fur Aquarianer av Armin Glaser. Tog några foton av stycket. Hoppas att det kanske hjälper.

 

//Sven

s44.jpg

s45.jpg

s46.jpg

s47.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag är långt ifrån en expert men läste lite om detta för nått år sedan om jag inte minns fel skall man om man vill styra optimalt mäta både före och efter skummaren och begränsa till 20mv förändring 350 eller 400 som många strävar efter är väll snarare ett maxvärde på när karet kan ta skada om jag fattade rätt.

jag har märkt på mitt akvarium att ibland händer det något och då svarar det dåligt på ozon , jag brukar stänga av ibland och sätta börvärde 30mv över det som blir utan ozon ett dygn och samma om jag ser på loggen att det är lite drift då höjer jag  rätta mig gärna om jag gör fel. 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, MichaelE skrev:

Aj jäklar, där biter det faktumet att jag valde franska mig i röven igen ;)

Jag ska se om jag hinner läsa om det under helgen och se om det finns något av värde för din situation.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/2/2022 at 11:10 PM, johannes.k said:

Jag är långt ifrån en expert men läste lite om detta för nått år sedan om jag inte minns fel skall man om man vill styra optimalt mäta både före och efter skummaren och begränsa till 20mv förändring 350 eller 400 som många strävar efter är väll snarare ett maxvärde på när karet kan ta skada om jag fattade rätt.

jag har märkt på mitt akvarium att ibland händer det något och då svarar det dåligt på ozon , jag brukar stänga av ibland och sätta börvärde 30mv över det som blir utan ozon ett dygn och samma om jag ser på loggen att det är lite drift då höjer jag  rätta mig gärna om jag gör fel. 


Jag ser inget större värde av att mäta efter reaktorn då värdet kommer rimligtvis vara mycket högre där. Det kanske kan vara intressant men det är rimligtvis ORP i hela systemet som är relevant. 
Man kan nog pressa upp värdet lite över 400 i ett sps kar men då börjar det bli jäkligt bräckligt känns det som. Jag vet dock folk som kör 450 i sina kar utan några märkbara problem…inte för att jag hade velat göra det.

 

Absolut kan saker påverka orp i det kortare perspektivet, tex när jag drog igång mitt UV så dog det säkert en hel del alger och andra mikroorganismer som levde fritt i vattnet med en rätt rejäl sänkning av orp en kortare stund. 
Dock verkar detta vara något mer av ett konstant problem, tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kollat i boken och det finns inget direkt skrivet om ditt problem där. Det framgår dock tre saker som eventuellt skulle kunna vara faktorer. Dessa är:

* ORP sensorn är känslig för uppbyggnad av bakterier m.m. på sina platinabläck. Om så är fallet så ger detta felaktiga värden på Redox. Ett sätt att rengöra detta är att ta och doppa sensorn i attika och sedan försiktigt dra ett hushållspapper mellan bläcken. Så har jag i alla fall gjort när det behövts.

* Författaren framför också att ORP sensorn är extra känslig och att den behöver ett stabilt flöde över sig samt tid att "acklimatiseras" i karet. Detta är väl mindre troligt då du kalibrerat och haft den i ett karet ett tag. Ett problem som jag hade med en conductivity sensor var att jag inte hade "öppningen/skåran" i rätt riktning vilket gjorde att luftbubblor fastnade inne i sensorn samt att flödet varierade och gav felaktiga värden.  

* Det minst troliga skulle kunna vara obalans i biologi/kemi i karet. Redox är ju en komplex kombination av flera kemiska processer vilket innebär att vid en obalans skulle dessa kunna motarbeta varandra. Jag har dock svårt att se att detta skulle vara fallet givet ditt kar samt de processer som är inblandade. Di ser de "primära" i bilden på sida 45 ovan om du undrar. 

 

Lycka till och hoppas att det hjälpte lite i alla fall.

Sven

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/5/2022 at 1:30 PM, OR20 said:

Nu har jag kollat i boken och det finns inget direkt skrivet om ditt problem där. Det framgår dock tre saker som eventuellt skulle kunna vara faktorer. Dessa är:

* ORP sensorn är känslig för uppbyggnad av bakterier m.m. på sina platinabläck. Om så är fallet så ger detta felaktiga värden på Redox. Ett sätt att rengöra detta är att ta och doppa sensorn i attika och sedan försiktigt dra ett hushållspapper mellan bläcken. Så har jag i alla fall gjort när det behövts.

* Författaren framför också att ORP sensorn är extra känslig och att den behöver ett stabilt flöde över sig samt tid att "acklimatiseras" i karet. Detta är väl mindre troligt då du kalibrerat och haft den i ett karet ett tag. Ett problem som jag hade med en conductivity sensor var att jag inte hade "öppningen/skåran" i rätt riktning vilket gjorde att luftbubblor fastnade inne i sensorn samt att flödet varierade och gav felaktiga värden.  

* Det minst troliga skulle kunna vara obalans i biologi/kemi i karet. Redox är ju en komplex kombination av flera kemiska processer vilket innebär att vid en obalans skulle dessa kunna motarbeta varandra. Jag har dock svårt att se att detta skulle vara fallet givet ditt kar samt de processer som är inblandade. Di ser de "primära" i bilden på sida 45 ovan om du undrar. 

 

Lycka till och hoppas att det hjälpte lite i alla fall.

Sven

Stort tack för att du tog dig tid att läsa igenom det! 
Jag har rengjort proben enligt ovan ett flertal gånger för att säkerställa att det inte var problemet. Har också pysslat en del för att undvika bubblor som verkligen kan ställa till det. 
Då kvarstår det sista alternativet. Låter förvisso lite otroligt men konstigare saker har hänt.

Jag ska också se om jag kan låna en probe av någon framöver så att jag kan vara hundra på att mätvärdet stämmer innan jag gör några andra insatser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, MichaelE skrev:

Stort tack för att du tog dig tid att läsa igenom det! 
Jag har rengjort proben enligt ovan ett flertal gånger för att säkerställa att det inte var problemet. Har också pysslat en del för att undvika bubblor som verkligen kan ställa till det. 
Då kvarstår det sista alternativet. Låter förvisso lite otroligt men konstigare saker har hänt.

Jag ska också se om jag kan låna en probe av någon framöver så att jag kan vara hundra på att mätvärdet stämmer innan jag gör några andra insatser.

Synd att det inte var några av de enklare sakerna. Att testa med en annan sensor kanske är ett bra alternativ. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jahopp…ibland hjälper det att gnälla tydligen. 
Helt plötsligt efter en månad av ingenting så började kurvan se ut såhär igår:

image.png.f4d9224f27f5246a813063fdc182b87e.png

Förvisso bytte jag aktivt kol igår (osäker på dess inverkan på redox faktiskt) men kurvan började pekande uppåt långt innan kvällen då jag gjorde bytet. 
Låt oss hoppas att detta nu inte är ett mätfel!

Jag kommer troligtvis stämma av mitt värde med en annan probe hur som haver då jag inte känner att jag litar på mätvärdet till 100% efter alla turer.

Link to comment
Share on other sites

Du har nog rätt i att det är nivån man ska jaga , läste lite mer och det är som vanligt att man inte kan lita på en enskild artikel även om det låter smart 😂

 

Det behöver nog inte nödvändigtvis vara fel på din givare , redox är i alla fall i mitt akvarium ett ostabilt värde som kan sticka iväg en del helt oförklarligt, ibland fattar jag varför men långt ifrån alltid den senaste tiden har mitt redox varit lågt och trögt att få upp jag vet att det matar på ozon men det vill inte stiga riktigt, kan eventuellt vara att jag fått lite cyano vilket jag inte haft förut.

 

jag har en ozon mätare för luft som jag kollar med ibland för att vara säker på att det inte är förhöjda nivåer i bostaden, nu när jag kör på max (100mg) så har jag en hög koncentration i sump skåpet betydligt högre än när jag kör halv fart vilket jag normalt kör och tidigare har givit en drifttid på ca 60%

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...