Gå till innehåll

Spara pengar när du kalibrerar dina prober


OR20

Rekommenderade inlägg

Vi har blivit mer och mer beroende av våra automatiska mätare och sensorer under de senaste åren. Dessa är dock bara värdefulla om de är kalibrerade och visar rätt värde. Det är därför att rekommendera att kalibrera sina ph-, orp- och conductivity sensorer i alla fall varannan månad helst oftare. När man gör detta är det viktigt att kalibreringsvätskorna  är rätt tempererade, inte gått ut samt inte blivit kontaminerade. Det sista kan ske om man använder samma vätska vid flera tillfällen. Det är därför att rekommendera att dels tvätta av sensorn innan den kalibreras i rodi vatten/ättika samt använda nya kalibreringsvätskor. Detta kan dock bli dyrt då värskorna kostar mellan 100 och 150kr och man i vissa fall måste använda två vid varje kalibrering.

 

Min, och flera andras, lösning på detta är att hälla över en del av vätskan i en mindre behållare och sedan göra kalibreringen därifrån. Jag har använt ett av Saliferts provrör från deras Kaliumtest för detta. Det räcker då med 5-6ml vätska istället för  de 50ml som kalibreringsvätskorna säljs i. Mao du får ut ca 10 kalibreringar för samma pris. Vill du sedan snabba på detta så kan du mäta upp hur mycket vätska det är i röret och sätta dit en markering. Du behöver sedan bara fylla till markeringen innan du gör kalibreringen. 

9DB44F26-EC5E-49EC-A014-EA22E12B939C.jpeg

Ändrat av OR20
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat tips är att snegla åt ölbryggningsföretagen när det kommer till kalibreringsvätska för ph. Jag köpte mina "småpåsar" med ph-kalibrering (milwaukee) för 15 kr påsen för ett litet tag sedan. Kanske inte som bulk men då blir det åtminstone engångsförbrukningar. Lite löjligt att saltbutikerna tar 50 kr för dessa (visserligen i regel Hanna, men ändå...) 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Kim Rosenqvist jättebra tips om man vill slippa hålla på att blaska! Jag kollade lite snabbt på hembryggeriet och där säljer de både dessa småpåsar (19kr/st) men de säljer även pH kalibreringsvätska i lite större förpackningar (230ml) för 129kr. Detta innebär att du skulle kunna gå från att en kalibrering av en pH sensor med tex GHL vätskor som ligger runt 100kr/flaska och därför kostar 200kr/kalibrering till att det med Kims förslag med engångspåsar kostar38kr och med min smålänningskalibrering 5,60kr/kalibrering (om man köper storpack av typ hembryggeriet). 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...