Gå till innehåll

Led lampor


111bira

Rekommenderade inlägg

Om du är ute efter billiga lampor som avger ett bra spectrum för koraller så finns det ett flertal bra alternativ. Ett tips är att titta på t.ex. Telegraham på youtube som testar olika lampor och ger, vad jag uppfattar som, ärliga analyser av dessa. Han tillhanahåller också ofta inställningar för dessa . En sak att koma ihåg är att dessa asiatiska lampor ofta har lite svårnavigerade inställningar/gränssnitt. Detta är dock inte ett jätteproblem då man inte ska ändra sin belysning allt för ofta utan ge korallerna möjlighet att anpassa sig. De som rekommenderats på senaste tiden har varit:

Vipraspectra (165w)

Smatfarm G5 85w

Nicrew reeflight (50,100 och 150w)

Nopsyche k7 gen3 

 

Själv skulle jag dock titta på begagnade lampor av kända märken som t.ex. AI. Dagens LED lampor är väldigt bra och även förra generationen funkar oftast väl. Det kan många gånger vara minst lika bra med förra generationens lampor och att sedan "fylla på" med en ledbar än med de nyaste generationerna då man på så sätt kan öka vinklarna som ljuset kommer från.  Mao korallerna hamnar inte i skugga från varandra. 

 

Alla utom Nopsyche kostar runt 1500kr om jag inte missminner mig. Vet inte om det hjälper dig?! 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...