Gå till innehåll

lite ljusfrågor


Draedon

Rekommenderade inlägg

sitter och funderar för fullt på hur jag ska lösa belysningen på kommande burken..

blev ju lite större burk än vad jag egentligens skulle ha.

jag har en 150w mh och en 250w, 150w ska antagligen säljas om jag hittar någon köpare.

annars får den vara kvar för ev framtida projekt.

det var tänkt att jag skulle ha en burk som var i lagom storlek för en 250w mh, men nu blir det en burk som är 120 lång och jag antar det kommer bli rätt så mörkt ut mot kortsidorna.

så frågan är då vad man ska ha för belysning. har kikat lite på 2x150w mh + t5, men såna armaturer är ju inte direkt gratis.

funderar på om man skulle försökt ge sig på att bygga en t5-armatur och köra enbart t5, helt enkelt klämma in så många man får plats med. men var hittar man delar och hur mycket kostar dom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte ska ha ljuskrävande djur så kan du ju alltid börja med ett fåtalt T5:or och utöka med tiden... Annars så är ju aldrig metallhalogener fel.. Men som du säger ack så dyrt och då bara inte i inköp utan även löpande i drift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den ena armaturen är snygg (eller snygg var väl kanske en överdrift, "mindre ful" passar nog bättre) och den andra ser ut som något katten släpat in.. Men om kommer att byggas in.

har ju inte direkt några ljuskrävande djur så här i början, det kanske kommer men det dröjer nog.

Hm.. Kanske blir som ni säger.. har funderingar på att bygga en liten revpelare i ena änden, kanske gör så att jag sätter 250w över den och sen 150w på andra sidan så får det bo lite mindre ljuskrävande koraller där.

men en annan ganska viktigt aspekt är ju driftskostnad. vad kostar egentligen en mh per månad jämfört med t5?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

men en annan ganska viktigt aspekt är ju driftskostnad. vad kostar egentligen en mh per månad jämfört med t5?

SVAR:

eftersom MH och lysrör har ungefär samma verkningsgrad, Lumen/W, så blir det inte så stor skillnad. 1-2 kr kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...