Gå till innehåll

Acroporaräka?


Capote

Rekommenderade inlägg

Krabbor i acropororna är ju vanliga och det disukteras ofta om de är bra eller inte håriga o.s.v.

För några dagar sedan upptäckte jag en räka i en av mina acroporor. Den verkar resident i en acropora. Idag försökte jag fota den utan större framgång. Den är skygg och vägrar att vända något annnat än baksidan mot fotografen.

Den är vit med röda ben och små klor. Möjligtvis är den ena klon något större än den andra men det är svårt att se. Bakkroppen övergår från vitt till rött. Kraftigt utstående ögon vinkelrätt mot huvudet. Jag funderar på om det kan vara någon Periclimenes-variant men jag hittar ingen som stämmer.

Någon som stött på något liknande och vet vad det kan vara?

Bifogar en taskig bild, uppochner sitter den och som sagt bakifrån. Vet inte om den hjälper speciellt mycket....

post-2062-14468912721314_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag kan urskilja vad ditt foto föreställer, men här är en jag fick när jag googlade:"acropora shrimp"

Latin name: Coralliocaris graminea - Green Acropora commensal shrimp

Distinction: Lives in Branch's of Acropora

greenshrimp1.jpg

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=2212

:skrattar: Nä jag förstår att det inte syns så bra. Jag ser knappt själv vad bilden föreställer som sett krypet på riktigt. Ditt förslag stämmer dock tyvärr inte alls. Jag tycker som sagt att den liknar någon Periclimenes men hittar ingen med den färgteckningen när jag söker. Tilläggas kan att den faktiskt är riktigt snygg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan det möjligen vara någon från Alpheus familjen?

Capote, du lär ju inte bli nån ny Lennart Nilsson! :-.

Tack för tipset. Jag hittar ingen som liknar min där heller när jag googlar.

:ledsen: Nilsson är alldeles för perfekt, jag försöker få till en konstnärlig touch också. Å det vet man ju att i fin konst syns inte vad det föreställer....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...