Gå till innehåll

vilken pump till deltec nf509 nitrat filter??


gesi

Rekommenderade inlägg

vad är det för pump som är tänkt till detta nitratfilter? :

-en doseringspump??

-eller räcker det med en liten NewJet pump på 450 l/h (reglerbar..) som jag blev rekomenderad och köpt av patrik på pwss.nu..

kommer inte denna pump slitas om man stryper den mkt?jag menar det ska ju droppa vatten i filtret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bäst är nog att grena vatten från returpumpen på något sätt, eller en doserpump. Som du säger så kan ingen pump tycka om att vara strypt till 99% i längden då det ska droppa någon droppe i sekunden.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt bypass på returen eller avrinningen, fast jag hade strypt flödet ut från nitratfiltret istället ifrån bypassen alt avrinning. Känns lättare att hålla koll på dropparna därifrån.

Mvh Jens.

Smaksak (eller igensättningsfråga - hårt strypt sätter igen lättare - behöver justeras oftare)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har sump med ytavrinning och returpump så i med pumpen i karet, gör en bypass (tror du kan söka på ordet vid frågor) som du stryper in i filtret alternativ stryper efter filter.. Resten av flödet kan du använda till något annat eller bara ut i karet som extra cirkulation så slipper pumpen strypas....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

deltec 509 filtret följde med 2 slangar..på det ena sitter en reglering som jag antar man kan styra till el från flödet med...ingen aning hur de hade tänkt.

hur ska man då kunna exakt stya flödet för om jag för in för mycket vatten via den andra slangen blir det övertryck i filtret och för jag in för mycket vatten via slangen med reglaget på blir det väl oxå fel, för högt tryck i slangen..eller trycker den lilla pumpen ut överflödigt vatten någon annan väg..

jag har en sump som filtret står bredvid.

här är filtret :

http://www.deltecaquariumsolutions.com/filters_3.php

och här är pumpen (400:an..):

http://www.atlantisaquatics.co.uk/acatalog/maxijetnewjet.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska strypa på utflödet från filtret, det är där kranen sitter. Jag har satt en doserpump på mit filter trots att det var den dyrare lösningen. Enligt min uppfattning så kontrollerar man vattenflödet bäst på det sättet. Med tanke på uppstartstiden om filtret skulle "krascha" pga felaktigt vattenflöde så tyckte jag att det motiverade merkostnaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok..så jag kontrollerar vattenflödet på vägen ut. men inåt då?

då måste man nästan ha en doseringspump annars blir det ju högre tryck inåt än utåt?

så noga kan man väl inte kontrollera med newjet 400 pumpen??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok..så jag kontrollerar vattenflödet på vägen ut. men inåt då?

då måste man nästan ha en doseringspump annars blir det ju högre tryck inåt än utåt?

så noga kan man väl inte kontrollera med newjet 400 pumpen??

Eftersom filtret inte är expanderbart så är det ju svårt att trycka in mer vatten än du släpper ut. Problemet med cirkulationspump tror jag blir att när den blir skitig eller det lilla förfiltret på nitratfiltret så tar vattenflödet slut. Då är det bara att börja från början med inkörningstiden igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att man är en sån gröngöling..det e klart..pumpen kommer inte att pumpa mer än motsåndet tillåter från filtret..

ok..men du tycker iaf att det är bäst att tillföra vatten med doseringspump..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men hur kan det bli då fel vattenflöde i filtret för man styr ju flödet ut hursomhelst..?

du menar att om pumpen/förfiltret skulle krångla eller sätta igen så får man börja om..

men det gäller väl då samma sak också om en doseringspump krånglar?

nu jag vet iof inte hur en doseringspump fungerar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

att man är en sån gröngöling..det e klart..pumpen kommer inte att pumpa mer än motsåndet tillåter från filtret..

ok..men du tycker iaf att det är bäst att tillföra vatten med doseringspump..?

Det kostar 1000 spänn extra men jag tror att det medför betydligt mindre problem att hålla rätt flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såg du mitt svar #14...

menar du kanske att en doseringspump inte släpper igenom så mycket skit som tex min lilla cirk pump?..för dos pumpen doserar per droppe va.. ?

då är det värt att satsa på en sån kanske..??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...