greger Postat 10 maj 2006 Dela Postat 10 maj 2006 på mät instrument brukar avvikelsen anges i %.Jag är inte säker på att avvikelsen alltid är linjär över hela registret Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 10 maj 2006 Dela Postat 10 maj 2006 Nej, avvikelsen behöver inte vara linjär över hela skalan, det kan variera ganska (o)lustigt i vissa fall. Men rent generellt är det linjärt med undantag för absoluta avvikelser för t.ex. pH och temperatur. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 10 maj 2006 Dela Postat 10 maj 2006 Ingvar: Det var just din pH-meter jag kommenterade. Den har väl inte heller en relativ felmarginal (%), utan en fast angivelse som t.ex. +-0.1 pH-enheter? Det där med statistik ligger nära tillhands för mig då jag är blivande statistiker Du har en point men moderna instrument har praktikt taget en linjär kurva mellan pH 4-10 och här kan man ange felprocemten utan att tumma på faktiskt värde. Dvs på pH mätare labbvariant ger ±0,1% på uppgivet=uppmätt värde innom detta område (Jag använder lab från WTH c:a 14000kr med även livsmedels prober), men även en enklare modell med större felangivelse fyller gott sin funktion i ett kar och jag anser att detta är en av de mest användbara instumenten. Detta tillsammans med en god ledtalsmätatre (för salthalt) anser jag vara de enda inköpen för ett saltkar som kan rekommenderas. Trots jag har ett av mig ägt lab i 1/2 miljon klassen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 10 maj 2006 Dela Postat 10 maj 2006 Till Svärd m.fl. Jag är själv en inbiten seglare och skall snart åka till Grekland för en 2mån seglats (jag har min båt där), men glöm inte det biologiska ögat! Om alla djur trivs så är det OK trots eller tack vare alla instrument. Hoppas det inte blir för många dödsfall under min frånvaro men visst svin räknar jag med trots alla mina skrivna instruktioner Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 Du har så rätt. Ha det så skönt i Grekland Ingvar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lifen Postat 15 mars 2007 Dela Postat 15 mars 2007 www.eneye.se - Ett tipps till alla er Controll-freaks! ,kanske något för Universeums lilla kemist Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.