Gå till innehåll

Digitalamätare - Kh, Nitrat, Nitrit, Iodine/Jod, Phosfat, Silicat


wrang

Rekommenderade inlägg

Ingvar: Det var just din pH-meter jag kommenterade. Den har väl inte heller en relativ felmarginal (%), utan en fast angivelse som t.ex. +-0.1 pH-enheter? Det där med statistik ligger nära tillhands för mig då jag är blivande statistiker :)
Du har en point men moderna instrument har praktikt taget en linjär kurva mellan pH 4-10 och här kan man ange felprocemten utan att tumma på faktiskt värde. Dvs på pH mätare labbvariant ger ±0,1% på uppgivet=uppmätt värde innom detta område (Jag använder lab från WTH c:a 14000kr med även livsmedels prober), men även en enklare modell med större felangivelse fyller gott sin funktion i ett kar och jag anser att detta är en av de mest användbara instumenten. Detta tillsammans med en god ledtalsmätatre (för salthalt) anser jag vara de enda inköpen för ett saltkar som kan rekommenderas. Trots jag har ett av mig ägt lab i 1/2 miljon klassen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Svärd m.fl. Jag är själv en inbiten seglare och skall snart åka till Grekland för en 2mån seglats (jag har min båt där), men glöm inte det biologiska ögat!

Om alla djur trivs så är det OK trots eller tack vare alla instrument. Hoppas det inte blir för många dödsfall under min frånvaro men visst svin räknar jag med trots alla mina skrivna instruktioner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...