Gå till innehåll

T5 rör med rätt K sökes


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har nu letat mig runt bland lysrör så att jag blir aldeles snurrig. Jag har lyckats hitta osram 67 som jag vill ha för blå tonen. Nu skulle jag vilja kompletera dessa med 3 st T5 rör på 54 W som har mellan 10 000 och 14 000k. Jag hittar några som ligger på dessa värden men de har alla inslag av att belysa med 6000 K också. Det vill jag unvika för att slipa onödigt mycket alger.

Någon som har tips på vilket rör jag ska ha samt vart jag hittar det, helst svensk säljare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Jag hittar några som ligger på dessa värden men de har alla inslag av att belysa med 6000 K också. Det vill jag unvika för att slipa onödigt mycket alger.

Någon som har tips på vilket rör jag ska ha samt vart jag hittar det, helst svensk säljare?

inslag av att belysa med 6000K* ???

är det mellan 10 och 14 KK* så är det det, inte 6000K.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inslag av att belysa med 6000K* ???

är det mellan 10 och 14 KK* så är det det, inte 6000K.

För att förtydliga mig så länkar jag till detta lysrör. Nu är det blandning mellan 6 000 och 22 000 K. Hoppas jag är tydligare nu.

Magnus. Jag ska kolla på det röret även om jag tror det blir för blått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att förtydliga mig så länkar jag till detta lysrör. Nu är det blandning mellan 6 000 och 22 000 K. Hoppas jag är tydligare nu.

Magnus. Jag ska kolla på det röret även om jag tror det blir för blått.

Kan garantera att det inte upplevs som blått. Det är ett 5-bands rör och upplevs snarare som rent/klart vitt! Ett Aquablue+ har större andel blått men samtidigt mer rött vilket ger ett lägre kelvintal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

alla rör kring 15.000K, som t ex JBL marin day, aquablu mfl är identiska så det är bara att köpa första bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inte varit främst ekonomin om man räcknar ca 150 kr för ett rör. Sen kan man gå till lokale handlaren och då kostar de 500kr/st. Jaghar varit tveksam till de som är blandning mellan 6 och 22 för risken till algtillväxt. Men jag litar på din erfarenhet.

Mina osram 67 ligger hos elektrikern och väntar! Sen kan jag slänga de gamla rören. Jag har faktiskt haft 2 tillbud med mina gamla rör. Inte de från dig Patric utan de jag köpte på annat håll. Jag har fått överslag vit änden av röret. Inte bra alls om man inte är hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett rör kan rent tekniskt inte vara en blandning av flera olika temperaturer. Det kan bara motsvara EN temperatur, men avger däremot ljus vid flera olika våglängder vilket oundvikligen gäller alla vita rör.

http://www.reefkeeping.com/issues/2006-05/sj/index.php

Den ska jag läsa ordetligt när jag kommer hem. Lite svårt att ta åt sig detta när man r lite stressad och jag har svårt att fatta om det är på svenska. Men tror mycket på texten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kort sammanfattnig är väl att tillverkarna tillskriver en färgtemperatur (Kelvin) oerhört godtyckligt. Ljuset som avges av ett rör avger ljus vid flera våglängder (färger) och tillsammans kan man prata om att det efterliknar en viss temperatur.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att ett visst rör skall gynna algtilläxt särskilt mycket. Gå istället på det du tror blir snyggt. Eric Borneman skriver i sin bok att blåare ljus verkar gynna koraller bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inte varit främst ekonomin om man räcknar ca 150 kr för ett rör. Sen kan man gå till lokale handlaren och då kostar de 500kr/st. Jaghar varit tveksam till de som är blandning mellan 6 och 22 för risken till algtillväxt. Men jag litar på din erfarenhet.

Mina osram 67 ligger hos elektrikern och väntar! Sen kan jag slänga de gamla rören. Jag har faktiskt haft 2 tillbud med mina gamla rör. Inte de från dig Patric utan de jag köpte på annat håll. Jag har fått överslag vit änden av röret. Inte bra alls om man inte är hemma.

ta hem 4st 54w rör osram67 åt mig me.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...