Gå till innehåll

Mitt första ”stora”


patrikT

Rekommenderade inlägg

Hej! 
jag har införskaffat mig ett större akvarium    Ett fluval Flex marine 123 liter 

är sjukt taggad inför detta! 
kommer ta det lugnt i början med bara LS och sand, jag har suttit i timmar och läst på olika forum och framförallt här,

om jag förstått det rätt så behövs ingen skummare förens fisken kommer i, 

ska jag mata stenen vid uppstarten dessa 2 månader och isåfall med vad?

kan jag köra i några låga djur redan Någon vecka efter start? Typ städpatrull?  Tänker för att få igång det. Men det kanske inte finns något att städa? 
 Finns det något lexikon för nybörjare? 
jag har googlat på koralldopp, fragg, knappar och allt möjligt och jag förstår ju vad städpatrull betyder men är det alltid samma ”Djur” eller finns det olika? 
så mycket frågor haha :D 

 

Min vision är ett fantastiskt kar med mestadels mjukkoraller i alla olika färger  med några få fiskar och kanske nån räka 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, patrikT said:

ska jag mata stenen vid uppstarten dessa 2 månader och isåfall med vad?

Stenen innehåller redan olika organismer som bidrar med näring till bakterier och alger de första veckorna när de dör. Två månader till inkörning(?) låter onödigt länge, tåliga fiskar och eremiter kan du nog börja sätta i gradvis efter kanske ett par veckor(?), men är den levande stenen "perfekt" kurerad behöver du nog inte vänta alls.

 

2 hours ago, patrikT said:

kan jag köra i några låga djur redan Någon vecka efter start? Typ städpatrull?  Tänker för att få igång det. Men det kanske inte finns något att städa? 

Lägre djur (inte låga). 🙂 Framförallt kan algätare (eremiter, snäckor, Mithrax/smaragd-krabbor, en sjöborre, någon algätande fisk) vara nyttiga i början, eftersom växt av gröna trådalger annars lätt kan  explodera. Håll gärna ljuset släckt innan du satt i algätare. Städpatrull kan även innebära djur som äter matrester från fiskarna (eller döda fiskar), även detta brukar eremiter vara bra på.

 

2 hours ago, patrikT said:

Finns det något lexikon för nybörjare?

Här finns några artiklar: https://saltvattensguiden.se/articles.html/ eller menar du mer en ordlista?

 

2 hours ago, patrikT said:

jag förstår ju vad städpatrull betyder men är det alltid samma ”Djur” eller finns det olika?

Det är väl ett lite vagt begrepp för alla möjliga djur som äter oönskade alger och matrester: 

 

- Sandvändare är gobies som silar sanden på jakt efter smådjur. På samma gång virvlar de upp detritus, som sedan förhoppningsvis fastnar i ett filter. Smådjuren i ett akvarium räcker inte för att hålla liv i sandvändaren, så man kan behöva mata dem på andra sätt.

 

- Ormstjärnor äter detritus och matrester, borde vara problemfria.

 

- Eremitkräftor äter alger och matrester, men varierar i beteende mellan olika arter. En del större kan välta koraller när de vandrar omkring med sina skal.

 

- Sjöborrar äter alger.

 

- Många rekommenderar snäckor som algätare, men min personliga erfarenhet är att de ofta dör och då iställer bidrar med näring till mer algväxt. Dessutom verkar de inte äta mycket gröna trådalger, utan främst filmalgerna på rutorna (men inte tillräckligt bra för att man skall slippa göra rent rutorna med algskrapan ändå).

 

 

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...