Gå till innehåll

Hur många sniglar?


Yemkela

Rekommenderade inlägg

Hur många sniglar bör man ha i ett 54l kar där det finns en LS på 2 kg?

Än så länge finns en... fick för mig att det var en Astraea, men det kan det ju inte vara, eftersom den kan vända rätt på sig. Köptes igår i alla fall.

Och hur ska man egentligen göra när man kommit hem med den? Antar att det inte bara är att pluppa i stackaren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, läste att någon tyckte man skulle ha 20 st i ett 80l...

Typ 10 till 54l då, men det låter rätt mycket, skulle ju vara tråkigt om de skulle svälta ihjäl. Dessutom så gör man ju hur man själv vill. Men den är rolig att titta på, skoj att ha lite mer liv än några små sjöstjärnor och ett par anemoner. De rör ju inte på sig så mycket precis.

Men en till ska vi ha i alla fall, jag vill ha en egen Astraea. Kommer titta efter var femte minut så den inte har hamnat på rygg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har numera ca 90 st astrea och ca 60 scutus i mitt 735 liters och jag funderar på ett gäng till.

Med att "de lönar sej" menar jag att sniglar brukar vara känsliga för förändringar så tar man sej tid o vänjer in dom långsamt så e de större risk att du får behålla allihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har numera ca 90 st astrea och ca 60 scutus i mitt 735 liters och jag funderar på ett gäng till.

Med att "de lönar sej" menar jag att sniglar brukar vara känsliga för förändringar så tar man sej tid o vänjer in dom långsamt så e de större risk att du får behålla allihop.

ojsan, ser framför mig ett kar där det kryllar av sniglar som nästan kryper på varandra :P

men 735l är ju rätt så mycket större än 54 så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ojsan, ser framför mig ett kar där det kryllar av sniglar som nästan kryper på varandra :P

men 735l är ju rätt så mycket större än 54 så.

Sniglar har en förmåga att att inte sticka ut så mycket. Scutus sniglarna håller sej tex undan helt å hållet när ljuset är på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här e en bild på en riktig skördetröska när de gäller att skicka i sej alger. Det är ett såkallat havsöra (en av mina favoriter) sniglar inte fram utan är riktigt snabb och har typ en halv blåmussla på ryggen med 5 hål i som de sticker ut långa strån ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppsan, vilken grej.

Läste i tråden "Hur många turbosniglar i akvariet??" den var rätt gammal, från 2005 så det är väl ingen idé att skriva nåt där? blev så fundersam över vad Ingvar Hellmalm hade skrivit bara.

Nerit snäckor är effektivare, därefter Astrea och sist Turbo som blir mycket stora ramlar ned och dör.

Höh?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

några snigel sorter klarar inte att vända sej om de skulle trilla å lägga sej uppåner. Det är nog de Hellmalm e inne på här. Men jag skulle vilja säga att de finns massa roliga andra sorters lägre djur som är roliga tillskott i karet som chiton och andra udda arter. Ormsjöstjärnor e bra städpersonal med inte just för alger men för annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...