Gå till innehåll

Protein skummare med ytterfilter


Tim__

Rekommenderade inlägg

Hej nybörjare här,

Jag undrar om det är möjligt att koppla i en protein skummare som Boyu - WG-428 - Skummare - 100-200 l/h tillsammans med ett ytterfilter.

Då menar jag att vattnet först kommer i röret till protein skummaren och sedan åker vidare till ytterfiltret.

Jag vill göra detta för att det hade varit snyggare än att använda en hängande protein skummare på akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till saltvattensvärlden! Jag brukar säga att det mesta går men frågan är varför och om det är lämpligt. I ditt fall så vet jag inte riktigt vad du skulle vinna på en sådan uppsättning och jag tror att du intruduverar en del risker med det. Bl.a. så finns risken att ett baktryck från ytterfiltert får skullarens vattennivå att variera och ev. flöda över. Ska man koppla ihop dessa saker så skulle jag nog ha ytterfiltret först och sedan skicka vattnet in i en recirkulerande skummare. Det man då får fråga sig vad vinner man på detta? Som jag tänker så vinner man att man tar bort partiklar innan vattnet går in i skummaren för att ta bort proteiner. Detta kan man dock enklare och jag misstänker billigare åstadkomma med en vanlig skummare i sumpen och antingen ett rullfilter eller ett par filtersockar. Jag vet inte om det svarade på din fråga men om någon annan har en lösning så kommer de säkert att bistå med den längre ner.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske går att göra i praktiken men det är ingen bra idé. Klen vinning som involverar mycket risk. 
Ytterfilter hör förövrigt hemma i sötvattenkar och lämpar sig dåligt i saltkar (jaja, om man rengör dem varje vecka är det en annan femma men ingen kommer göra det).

 

Lösningar med HOB skummare är inte heller något jag skulle rekommendera. Det är dels förbaskat fult och dels är de relativt ineffektiva om det verkligen inte är ett litet kar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...