Gå till innehåll

Anemon som krupit in i grotta


Rekommenderade inlägg

Mitt andra försök att ta hand om en anemon ser inte ut att sluta bättre än det första...

 

Har försiktigt placerat den på olika ställen, men varje gång slutar det med att den vandrar

omkring tills den hittar en skreva mellan stenarna där den sjunker in tills den försvinner

De två första gångerna kunds jag plocka fram den, men nu är den helt försvunnen ner

i en hålighet och jag har ingen möjlighet att få ut den.

 

Frågan är har anemonen någon som helst chans att ta sig upp själv? Vad skulle ni göra?

 

/Jörgen  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte expert på anemoner, bara haft bta men jag skulle låta den vara, om den vandrar så gör den det för att den vill hitta en bättre plats och den kan säkert ta sig upp när/om den vill.... Risken är att den skadar den när du försöker flytta den och att den då släpper ändå, gillar den inte platsen du valt så flyttar den ju sig ändå....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt tveksam till om den kan ta sig ut själv. Skrevan går nästan vertikalt ner i en hålighet och är ca 1.5 cm bred och 5 cm lång men håligheten verkar vara mycket större och formad som en flaska med en smalare ingång. Har jag en giftbomb att vänta om den dör där inne? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemonen tar sig ut om den bara vill. Den skall sitta i en skreva där den kan dra in sig för att skydda sig mot fiskar.

Om du tittar på "näbben" på fjärilsfiskar förstår du hur myckket skydd den kan behöva.

Så länge du håller på att pilla på den kommer den att gömma sig.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...