Gå till innehåll

ODNO och arbetstemp för rören


morphriz

Rekommenderade inlägg

Hade en h-vetes dag igår när allt gick sönder och filtreringen kraschade i ett akvarium, lång historia som jag dragit på andra ställen. En sak som hände var att den elektroniska drosseln i locket till mitt Juwel 160L dog. Det är en bränd resistor på den så det kanske går attt laga. Jag kör med gammla drosslar som jag har liggandes medans jag fixar den elektroniska. I rampen sitter 2x30 och jag hade inga 30W drosslar men jag har läst lite om ODNO och att köra NO rör med högre effekt på drosseln så jag provade 2x36W drosslar istället.

Huj! Va det lyser. :)

Problemet är ju värmen. Drosslarna är ju lätta att kyla men rören blir problematiska. Arbetstemperaturen för T8or är ju på 23C. Jag kan lungt hålla i rören så de är ju inte varmare än 40C men det är fortfarande för mycket. Rampen sitter på ett sötvattenskar så det är inga problem med tempen idag men jag hade tänkt slänga ihop en 4x30 eller 6x30 till salten. Det visade ju sig när jag grejade med detta att jag inte har några 30W drosslar. Alltså om jag ska köra på T8 blir det nog OD i så fall. Tror ni att det går att kyla rören effektivt med fläktar? Finns det nånn annan smart lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med datafläktar på rören och låt oss veta hur rören mår på en längre tid med 20% överström. I USA ä det många som kör med överström på lysrör och är nöjda med resultatet. Det enda problemet? skall vara kortare livslängd på rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...