Gå till innehåll

Krympande sjögurka


Christian J

Rekommenderade inlägg

Min sjögurka (Holothuria leucospilota) har mer än halverats i storlek de två år jag haft den, och jag funderar på orsaken:  

- Stressade sjögurkor lär kunna stjälpa ut sina tarmar, vilket sedan gör dem oförmögna att äta sand. Min sjögurka åt tydligt sand åtminstone de första tre månaderna, så jag antar att den hade fungerande tarmar då, men därefter slutade den utan att jag sett den stjälpa ut några tarmar i mitt akvarium.

- Sjögurkor kan minska i storlek av brist på mat i akvariet, men det förklarar väl inte varför den helt slutat äta sand?

- Sandkorn kan vara för grova för sjögurkor. Min sand är en blandning av Red Sea "Live Reef Base Pink" (0,5-1mm) och ATI "Fiji White Sand" (1-2mm), så iaf de finare sandkornen i blandningen borde väl duga? Möjligen kan andelen fina korn vara för liten, jag kanske borde skaffa mer av den finkornigaste sorten? Kan sjögurkan ha skadat sig på sandkornen den ätit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...