Gå till innehåll

Vit avföring clownfisk, en död clownfisk


Rekommenderade inlägg

Hej,

Vi köpte våra clowner för en vecka sedan och dessa är våra första fiskar i ett nystartat akvarie.

Igår dog tyvärr den mindre av clownerna efter att ha haft vit avföring och vägrat äta i en dag.

Idag upptäckte vi att den större också har vit avföring. Den äter fint och visar inga tecken på att dra sig undan som den mindre gjorde innan han dog.

 

Vi misstänker att den mindre kan ha dött av en bakterieinfektion då det gick så fort. Är detta rimligt? Vad kan det vara annars?

 

Alla vattenvärden är bra och tanken är väl cyklad innan med Dr Tims fishless cycling protokoll.

 

Behöver vi vara oroliga för den andra fisken också och ska vi då behandla med medicin?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid svårt detta (ja, jag brukar alltid börja med den meningen 😀)

 

Tråkigt med förlorad fisk, sry.

 

Utan att vara 100% säker så låter det onekligen som mask eller flagellater. Kanske mest flagellater eftersom den ena fisken dog rätt snabbt(?).

Jag säger Api general cure, innehåller metronidazoleol och praziquantel, och som då faktiskt kan ta både mask och/eller flagellater. 

((Googla: api general cure))

 

 

Lycka till!

 

 

 

 

 

 

Ändrat av Jois
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Jois said:

Alltid svårt detta (ja, jag brukar alltid börja med den meningen 😀)

 

Tråkigt med förlorad fisk, sry.

 

Utan att vara 100% säker så låter det onekligen som mask eller flagellater. Kanske mest flagellater eftersom den ena fisken dog rätt snabbt(?).

Jag säger Api general cure, innehåller metronidazoleol och praziquantel, och som då faktiskt kan ta både mask och/eller flagellater. 

((Googla: api general cure))

 

 

Lycka till!

 

 

 

 

 

 

Kan väl vara värt att nämna att det är väldigt svårt att få tag på den medicin du nämner då den inte säljs i EU.

 

för interna parasiter finns vad jag förstår inga bra läkemedel tillgängliga i EU. För flukes så kan man prova ett sötvattendopp (funkar bara mot externa parasiter), medans man väntar på medicin med praziquantel. Det ska finnas flera sådana på europeiska marknaden. Ett exempel är Esha Gdex.

 

du kan läsa mer om flukes här https://humble.fish/community/index.php?threads/flukes.7/

Ändrat av Oscarhaglund
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Kan väl vara värt att nämna att det är väldigt svårt att få tag på den medicin du nämner då den inte säljs i EU.

 

för interna parasiter finns vad jag förstår inga bra läkemedel tillgängliga i EU. För flukes så kan man prova ett sötvattendopp (funkar bara mot externa parasiter), medans man väntar på medicin med praziquantel. Det ska finnas flera sådana på europeiska marknaden. Ett exempel är Esha Gdex.

 

du kan läsa mer om flukes här https://humble.fish/community/index.php?threads/flukes.7/

Tack så mycket!

Vi har beställt den medicinen nu och testade även sötvattendopp igår och hon känns mycket piggare nu. Hon äter fint men har fortfarande vit avföring. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...