Gå till innehåll

Lite frågor om Jetstream 1 kalkreaktor


lennie

Rekommenderade inlägg

Lite fler frågor som jag har ang kalkreaktorn.

Till denna kalkreaktorn följde det med en Co2 Magnetventil.

Är inte riktig säker på vart jag ska koppla in den, så jag frågar istället för att göra något dumt.

Det står inte så mycket i dokumentationen om den.

Men om jag inte är helt fel så ska den koppla in mellan co2 tuben och ingången på kalkreaktorn. Eller?

Det står också att pumpen i kalkreaktorn inte får stängas av. Den ska alltid stå igång. Även när kalkreaktorn inte används.

Ni som har samma modell. Hur gör ni? Stänger ni av denna pumpen när ni inte använder kalkreaktorn?

In till kalkreaktorn har jag en liten pump som pumpar vatten ifrån sumpen in i kalkreaktorn.

Är det endast denna som jag ska stänga av när jag inte använder kalkreaktorn?

Luften som kommer ifrån CO2 tuben. Ska jag stänga av den under dagarna när inte kalkreaktorn används? Eller kan det stå igång alltid?

Eller kanske den magnetventilen stänger av CO2 tuben tryck till kalkreaktorn när jag bryter stämmer på CO2 magnetventilen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Jetstream 1 finns att köpa i Sverige.

Shurans grus köpte jag på PWSS, har även lagt i 10% MG från Fauna marin gjord för kalkreaktorer (har en hel burk över om någon vill köpa)

Sätt även en backventil mellan reaktorn och magnetventilen så inte vattnet fortsätter in i ventilen när gasen slår ifrån.

Jag matar min förnärvarande med en cirkulationspump, men kommer nog få beställa en lämplig slang/doserpump för att få ett jämnt flöde och en stabil reaktor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt så ska jag titta på slangpumps-alternativ, tar oxå gärna emot förslag på bra sådan och var man får tag på den.

Co2 styr jag med en ph-controller som slår till magnetventilen om ph stiger över programerat värde, och gasen går in i reaktorn.

plastbackventil köpte jag i vanlig akvariebutik för 10 spänn.

Reaktorn och magnetventilen vet jag tyvärr inte vilka som har modellen då jag köpt mitt begagnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickar dom här butikerna till Sverige?.

Kör ni reaktorn 24/7?.

När ni inte kör reaktorn vad stänger ni av då co2 och inkomande vatten eller cirkulations pumpen som sitter på reaktorn?.

Är det här en smidig reaktor om man jämför mot aquacare reaktorerna?.

Dom enda nackdelarna som jag har med min aquacare reaktor är för liten behållare till mediat och dammet från mediat.

Mvh Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kjell får svara just om butikerna.

Har kört min för kort tid för att utvärdera om jag kommer att köra 24/7, men ska försöka ställa via aningen högre ph i reaktorn så man kan göra det och reglera med just ph:t efter förbrukning.

Co2 avstängningen sköter magnetventilen som sluter när ph-värdet går under önskat värde i rektorn inställt av controllern.

Cirkulations pumpen på reaktorn ska gå hela tiden, lika så pumpen som matar reaktorn.

Har tyvärr inget annat att gämnföra med förutom en AM-reaktor som jag inte fick någon vidare ordning på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickar dom här butikerna till Sverige?.

Kör ni reaktorn 24/7?.

När ni inte kör reaktorn vad stänger ni av då co2 och inkomande vatten eller cirkulations pumpen som sitter på reaktorn?.

Är det här en smidig reaktor om man jämför mot aquacare reaktorerna?.

Dom enda nackdelarna som jag har med min aquacare reaktor är för liten behållare till mediat och dammet från mediat.

Mvh Jocke

Hej! Hur det är med Acropora House vet jag inte,men Coralculture ska tydligen skicka.

Jag kör min reaktor mellan 15-2000 (under natten är magnetventilen och slangpumpen stängda).När reaktorn är igång sköter ph controllen så att jag har ett ph på 6-6,5 hela tiden,sen har jag ställt timern så att den slår i gång slangpumpen några gånger för att mata reaktorn med vatten mellan klockan 15-2000.Jag har ställt reaktorn så att jag ligger på ett KH på 7,2 i karet.Cirkulationspumpen är i gång 24/7.

Har tyvär ingen erfarenhet av aquacare reaktorer

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har dom samma volt,amp till pumparna som här?.

Om man ska köra reaktorn utan Ph kontrollern.

Mäter man då Ph:t på ut kommande vatten,har det då samma värde som vattnet i reaktorn eller höjs det på vägen ut från reaktorn.

Någon som har en manual till reaktorn ,ok som vill maila den till mej.

0142.10556@bredband.net

Många frågor blev det.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Någon som har en manual till reaktorn ,och som vill maila den till mej.

0142.10556@bredband.net

Har tappat bort manualen.

någon som kan rekomendera en slang pump som klarar av att mata reaktorn med max vatten mängd.

har kollat på grotech men den klarar ju bara 4,8 liter i timmen.

vill hälst ha en pump som täcker reaktorns behov om man i framtiden skulle vara tvungen att köra max vatten mängd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...