Gå till innehåll

Alternativ till PVC rör i akvariet?


WilliamSTHLM

Rekommenderade inlägg

Tjenare Allihop!

 

Håller på planera för min första tank som kommer bli en shallow reef tank med måtten 70cm x 70cm x 30cm.

Centralt i detta kommer de finnas ett överflödesrör (Se bifogad bild) som kommer sticka upp ur vattnet en aning.

 

Jag kommer fabricera röret själv och polera de och få en snygg form som sticker upp ur vattnet och därav frågan om ett rev mår okej av att man har typ ett aluminiumrör eller rostfritt stål eller liknande?

 

Tacksam för svar!

 

Vänligen, William

 

 

 

 

 

 

tank_006.jpg.67992670be039379e1bfe4efb196c17d.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle undvika alla metaller för säkerhets skull, utom titan möjligen. Vissa typer av rostfritt stål kanske klarar sig (min Tunze-skummare har t ex en skruv som kanske är av stål) men inte alla. Aluminium verkar lite komplicerat:

https://web.archive.org/web/20120916155236/https://floodbreak.com/default/Maintenance Ops/Aluminum corrosion paper.pdf

Vad jag förstår bildar aluminium normalt ett skyddande oxidlager på ytan som i sin tur förhindrar ytterligare oxidering (så även om man polerar aluminium kommer ytan att oxideras och bli matt igen), men pH över 8,5 kan eventuellt förstöra det skyddande oxidlagret:

"Its protective oxide layer can become
unstable when exposed to extreme pH levels. When the
environment is highly acidic or basic, breakdown of the
protective layer can occur, and its automatic renewal may
not be fast enough to prevent corrosion.
According to the US Army Corps of Engineers, aluminum’s
protective “oxide film is generally stable in the pH range
of 4.5 to 8.5, but the nature of the compounds present is
crucial…certain soils tend to be corrosive to aluminum,
particularly non-draining clay-organic mucks."


Aluminium kan kanske även fortsätta oxidera genom galvanisk korrosion om det uppstår en elektrolytreaktion i vattnet, men det kanske förutsätter direktkontakt med en annan metall (skruvar, brickor)? Om det uppstår läckströmmar från pumpar och liknande kanske det också kan orsaka en elektrolytreaktion, men artikeln nämner bara att detta är ovanligt i havet...
 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...