Gå till innehåll

Fauna Marines multiref innehåller inte utlovad nitrathalt


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Vill upplysa om att ni ej kan lita på nitrathalten i Fauna Marins sk ”Multi referens ” vätska. 
Det var redan i våras jag upptäckte detta och rapporterade till såväl ansvarig svensk distributör/butik  samt Fauna Marin direkt. Fick ingen respons. 

Vi provade massor med flaskor och flera batcher samt fick ett otal rapporter från användare över hela världen. Nitrat verkar konsumeras ? Kanske vattnet inte är sterilt och i o med att det innehåller även fosfat kanske det blir en konsumtion. 
När jag experimenterar och blandat både nitrat o fosfat i RO vatten (helt rent men ej sterilt) så konsumeras nitrat med tiden. Rätt snabbt faktiskt. 

Det finns ref lösn från proffslab med nitrat o fosfat i samma men då är troligen vattnet sterilt som sagt. Och väldigt dyrt….

Jag rekommenderar att ni köper ref vätskor som bara innehåller fosfat eller bara nitrat. 

Vad gäller innehållet av de andra ämnena i Fauna Mariens vätska så stämmer det förstås. Det är just nitraten ni inte kan lita på. 


Så denna info är för eran skull så ni inte vilseleds om ni vill verifiera erat nitratest. 
Vilket för övrigt är bra att göra då många nitrattestreagenser har ett utgångsdatum.

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...