Gå till innehåll

Vad är detta för grejjer?


Peppz

Rekommenderade inlägg

Jo köpte några kilo LS idag och de följde med lite krimmskramms som jag hoppas ni kan identifiera :)

Bild 1

Detta är en liten röd knopp av nått slag.. Den har vikt ihop sig till en rund boll nu, men tidigade var de en röd knopp med vita ben eller tentakler eller nått, trådiga grejjer iaf. som den satt fast på en sten med tidigare. Den släppte och åkte omkring en stund på botten en stund och nu verkar den ha satt sig på ett ställe... Död måntro?

Diametern är kanske 1cm på den.

Bild 2

Denhär lilla rackarn var ute och gick en sväng, Den har ett skal, som en snigel fast avlångt, å några ben å ett par armar som den letar mat med verkar de som. Ca. 2-3cm lång

Bild 3 och 4

Lite blommor följde visst oxå med, småa träd ser de ut som, både vita och rosa, ja ni ser ju själva på bilderna!

Ca 5mm höga skulle ja tro att de är.

Tackar på förhand för hjälp!

http://hem.bredband.net/b154438/bild1.jpg

http://hem.bredband.net/b154438/bild2.jpg

http://hem.bredband.net/b154438/bild3.jpg

http://hem.bredband.net/b154438/bild4.jpg

Hoppas ni ursäktar min ruttna kamera :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäklar va ni är snabba me och svara! :)

Ok, Anemon säger ni om lilla knoppen där. Stackarn har krypit ihop i en boll å ser vissen ut nu och ligger mitt ute på gruset, i ljuset! Ska jag flytta på den eller är den död redan?

Eremit! Va är latiska namnet på en sådan?

Det har dessutom tittat fram en annan lurig grejj nu. ja tittat, tittar in å ut litedå å då!

Bifogar en bild på den åsså, de är dendära grejjen i grottan.

http://hem.bredband.net/b154438/grunka.jpg

Va äre för nå?

Tack för era svar hittils!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 3 & 4, några foraminifera

Foraminifera.. jag hittar inget när jag söker på det, äre nått stavfel nånstans?

latinskt namn på eremiten beror ju på vilken art det är. finns massvis.

ang anemonen så vet jag inte riktigt.. dom brukar ju krypa runt tills dom hittar ett lämpligt ställe, så avvakta ett tag.

Okay, jag låter den ligga kvar då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Foraminifera.. jag hittar inget när jag söker på det, äre nått stavfel nånstans?

Inget stavfel tror jag. Bara ett ovanligt samtalsämne :) . Om man lägger till ett -n så blir det ett par träffar (bestämd form , engelska). Annars så blir det många träffar om du googlar istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde en liknande liten plutt när ja la in min första sten. jag flyttade tillbaka den till stenen och de visade sig vara en liten skivanemon. men låt den sitta kvar i sanden den klarar nog sig lika bra där, så kan du sätta den vart du vill senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde en liknande liten plutt när ja la in min första sten. jag flyttade tillbaka den till stenen och de visade sig vara en liten skivanemon. men låt den sitta kvar i sanden den klarar nog sig lika bra där, så kan du sätta den vart du vill senare.

Detta är nog en dum fråga, men vilken sida ska vara uppåt?

Den sidan som är helröd eller den som är vit och har "armar" på sig?

Den satt iofs fast på stenen med domdära armarna.. såg ut som de iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som vet va de är för filur som tittar ut här?

Ja, dålig bild som sagt, men de är nått brunt djur som verkar kunna vrida å vända på sig hur som helst, som en mask ungefär.

Nja jag vet ej men har du sett att den är framme å går eller är snabb

Möjligtvis kan det vara en Mantis Räka. Detta djur är ett rovdjur som man oftast ej vill ha i karet. Kan du ta upp den nu så hadde jag gjort detta.

Visseligen finns det folk som har just akvarium med matis räkor med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag vet ej men har du sett att den är framme å går eller är snabb

Möjligtvis kan det vara en Mantis Räka. Detta djur är ett rovdjur som man oftast ej vill ha i karet. Kan du ta upp den nu så hadde jag gjort detta.

Visseligen finns det folk som har just akvarium med matis räkor med

Njae, jag har inte sett att den är framm och går men den brukar sträcka sig utåt en bra bit ibland, ca 3-4cm.

Snabb är den dock, väldigt snabb.

Ser nu att färgen är lite mer orangebrun och att den är taggig, ser ut som små piggar, ca 1mm långa.

Kan försöka ta en bättre bild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte vara en rörmask du har i grottan ?

Jag har suttit och fnulat på precis det hela tiden.. Det ser ju onekligen ut som "munnen" på en rörmask, eller hur? Vissa arter tappar "plymen" vid, stress eller övrigt ogynnsamma omständigheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har suttit och fnulat på precis det hela tiden.. Det ser ju onekligen ut som "munnen" på en rörmask, eller hur? Vissa arter tappar "plymen" vid, stress eller övrigt ogynnsamma omständigheter.

Okay, men plymen växer ut om masken mår bra?

Förresten så hittade jag en till sjöstjärna ikväll, och en vit liten maskliknandesak som borrat ner sig i gruset å verkar gnida sig mot en sten!

Jajisses, verkar följa med en massa goa saker i domhära stenarna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay, men plymen växer ut om masken mår bra?

Förresten så hittade jag en till sjöstjärna ikväll, och en vit liten maskliknandesak som borrat ner sig i gruset å verkar gnida sig mot en sten!

Jajisses, verkar följa med en massa goa saker i domhära stenarna :)

Jo "plymen" växer ut igen om dom har ok levnadsförhållanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...