Gå till innehåll

zooxanthellae och Torch


Birkafisken

Rekommenderade inlägg

Hej! Har en torch som är jättefin med mycket kött och fin färg. Allt annat såg också bra ut och då kan man ju bara inte låta det vara utan måste pilla för att "optimera" 🙂

Har en Maxspect jump 165 (65watt) som stod på 55% vilken jag höjde till 60%. Efter en timme började torchen ge ifrån sig mycket bruna strängar. Jag skruvade då ned ljuset till 55% igen. Nu till frågan, var detta fel? Var det bara torchen som anpassade sig till högre ljusstyrka eller var det för mycket ljus? Brukar ni låta dem anpassa sig till nya ljusstyrkan vid "strängar" eller sänker ni då ljusstyrkan?

Mvh

Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Jag har faktiskt exakt den lampan på mitt 61 liters kar, och min erfarenhet av den är att den har extremt kraftiga hotspots, vilket resulterade i blekta/halvblekta koraller, och även halvstängda polyper.

 

Reef61L-2023-07-15.jpg.52aa7c4ea76fedaf101fadf2d135eb9e.jpg

 

Men i somras köpte jag diffusor-kitet till Jumpen, och nu har mina koraller mycket finare färg och form, med lampan uppdragen till 100% styrka. :)

 

Reef61L-2023-11-30.jpg.16dccfc3eb61841328209d3e65d766bc.jpg

 

Rekommenderar också att köra med aklimatiseringsprogrammet i appen när du höjer ljusstyrkan, och även då köra i små steg med 5-10%, och sedan avvakta ytterligare en månad för att se hur korallerna reagerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...