Gå till innehåll

OBS rättelse i recept


jonasroman

Rekommenderade inlägg

För nu ganska många årsedan gjorde jag ett Ballingrecept som var 7 ggr starkare, ja motsvarande en triton core 7. För att göra det enkelt för er använde jag FM traces, och har räknat om så det passar mitt recept. Nu har FM justerat sitt Balling recept (eller troligen för ganska länge sedan) där deras KH dunk har en KH koncentration som är 1.8 ggr starkare än klassisk Balling (troligen har dom alltså adderat Na2CO3). Det betyder att mitt recept behöver justeras vad gäller traces 3 i KH dunken, och detta nedan är nu det rätta o inget annat för er som kör det recept jag kallar för "Romans Balling Forte Plus". Alltså ett recept på 4 dunkar som är ggr 7. 

 

Många kör andra recept jag gjort som är ggr 3.5, samt på 2 dunkar. Där är det inga ändringar om jag inte säger nåt annat, men skall dubbelkolla alla recepten idag. 

 

Romans Balling Forte Plus

(Balling Classic plus ggr 7)

 

 

Blandas upp till 1 liter lösning

 

Dunk 1

450 gram Calciumkloriddihydrat

5 ml fauna marines Trace-1

5 ml fauna marines Trace-2

 

Dunk 2:

128 gram Na2CO3

82 gram NaHCO3

9,7 ml fauna marines Trace-3

 

Dunk 3:

128 gram Na2CO3

82 gram NaHCO3

9,7  ml fauna marines Trace-3

 

Dunk 4:

69 gram Magnesiumkloridhexahydrat

170 gram NaCl-fritt salt

 

5.2 ml från dunk 2 och 5.2 ml från dunk 3 (10.4 ml av KH-lösningen) höjer alkaliniteten med 1.0 dKH i 100 liter vatten

Samma mängd (5.2ml) från dunk 1 höjer Calcium med 6.4 ppm

 

 

/Jonas Roman

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
1 timme sedan, jonasroman skrev:

receptet är ok, men du kan testa att sänka traces 3 från 12 ml, till 9 ml men bara om du upptäckt att du fått lite högt på jod vid ICP.

 

@MattiasN

Tack

Hade tidigare lite problem med jod men har startat om karet sen dess och har inte alls samma korallmassa och inriktning så har inte mätt supernogaförra året men hade lite förhöjda nivåer på icp nu i januari  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-01-27 at 12:57, MattiasN skrev:

Tack

Hade tidigare lite problem med jod men har startat om karet sen dess och har inte alls samma korallmassa och inriktning så har inte mätt supernogaförra året men hade lite förhöjda nivåer på icp nu i januari  

Kanon , bra o veta 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...