Gå till innehåll

Nano 30L


Cippe

Rekommenderade inlägg

En hemvändar-historia!

2018, mitt saltkar i började läcka ur en fog på midsommardagen och det uppmärksammades först i rummet under🥳. Den dagen hävdade min fru att det inte blir några fler akvarium 😩

Men tydligen fick hon idétorka nu i julas och köpte mig och vår 3:åring ett 30L kar i hopp om att vi skulle ha en kampfisk, tyvärr är hon naiv ibland😄

 

Jag såg det kort och gott som en uppmaning att beställa hem belysning och streamer från Ai, blev en Blade grow och senare en Nero 3.

 

Akvariet är i dag i full gång, tänker att fler bilder och invånare presenteras i nästa uppdatering 😄

Riktigt kul att vara tillbaka!

 

 

 

 

 

IMG_3165.jpeg

Ändrat av Cippe
  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tuffar på, enda missödet so far är att en nasarius blev offer för eremiten😩 är ju kanske inte första gången sånt händer.

På grabbens begäran har vi skaffat oss en Gobiodon okinawae, en skygg historia än så länge. Håller främst till inne i stenarna, tills det är mat dags vilket är under ytterst spartanska mått nu i början.

Vidare har det flyttat in 5 random zoa-fraggar som med undantag för en har öppnat sig riktigt fint (har bara gått en vecka sen dom åkte i) och en rörmask (Sabellatarte magnifica). Saniteten sköts i dagsläget av 2 turbos en nasarius och en blåbenad-nazist (eremit)

 

Doserar microbacter clean en gång i veckan och so far har jag bara haft lite brunt i sanden.

Bifogar 3 riktigt orättvisa bilder men lovar att bättra mig med tiden 😜

 

 

IMG_3202.jpeg

IMG_3203.jpeg

IMG_3206.jpeg

 

Ändrat av Cippe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

coolt kar!

 

jag tror eremiter oftast inte tar levande snäckor, utan de kalasar oftast på något som dött

 

en fundering är varför vissa knappar är ihopdragna? mina har varit det om det varit något dåligt i vattnet (betyder inte att så är fallet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligen är det nog så att den inte riktigt gillade att åka med Dhl 😩

 

Så kan det mycket väl vara med knapparna, vad som inte framgår på bilderna är att mina händer nyligen vart i karet 😄 men en koloni är tröga får jag medge. Dags för första vattenbytet i veckan, kanske piggar upp lite😄 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Allt rullar på, lite fult i sanden men annars ok. Grabben ville givetvis ha en ”Nemo” så fick hitta en liten rackare.

fyllt på med lite mer koraller, Salt i väst hade erbjudande på 10 random fraggar så köpte gris i säck så att säga😀

Känns som man får höja ambitionsnivån något nu när det åkte i några sps😂

 

Rutinerna är som följer: skrapar rutorna en gång veckan, blåser rent stenen innan jag byter 5 liter vatten, har i ärlighetens namn bara mätt salinitet och nitrat som ligger på 1025 respektive 5.


Bifogar bilder som är tagna någon timma efter nytillskotten åkte i.

IMG_3242.jpeg

IMG_3244.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...