Gå till innehåll

Guide: fraggning av Goniopora


Rekommenderade inlägg

Jag vill inte påstå att jag besitter någon speciell kunskap om det här men eftersom det är ganskla lite information tillgänglig ute på nätet och jag nu har gjort det tre gånger med bra resultat så tänkte jag att jag skulle kunna skriva lite om hur jag gör när jag fraggar goniopora.

 

Det första man behöver tänka på när man ska fragga goniopora är att man inte kan göra det i akvariet och därför behöver kunna plocka ut korallen. 
Förhoppningsvis har man tänkt på detta i förväg och antingen så har man sin goniopora i sanden eller så har man fäst den på en större sten som är lätt att plocka ut.

 

Har man inte gjort detta så är risken att korallen som är ”encrusting” växt över stenen och inte går att få loss. I så fall så är det i värsta fall slägga och kil eller i bästa fall bone cutters som gäller.

IMG_4945.jpeg.1ec9a2321494c2c0b9b31326c15eea3f.jpeg

Här har jag efter 10-15 arbete lyckas få ut en koloni som växt sig fast i stenen.

 

IMG_4948.jpeg.c79999de1d67717083696f11ad1803ea.jpeg

Nästa steg är att förereda en behållare som fraggarna kan ligga i. I den här behållaren har jag haft 2.5l vatten och 125mg Ciproflaxin. Har man inte cirpro så ska det gå bra med jod också. Men det är viktigt att korallerna inte blir infekterade eftersom vi inte kan skärs runt korraliterna utan måste skära rakt igenom dem.

 

IMG_4949.jpeg.675a5b40780e5594c0be70f48510b29a.jpeg

Jag använder mig av en dremel men det är förståss mycket bättre med en bandsåg då det är svårt att skära rakt med dremeln, framför allt i lite större kolonier.

 

En dremel är dock mycket billigare så har man inte drösvis med pengar så är det ett bra val. Man kan köra för hand men jag tycker det är enklare med stativet som säljs separat. De sågblad som följer med dremeln tycker jag är för små så jag köpte ett 60mm ”diamant”sågblad från temu för typ inga pengar.

 

Jag har även satt upp en plastskiva temporärt bredvid dremeln för att det inte ska stänks på min dator. Det borde också vara något bakom som täcker för stänk vilket ni kommer se senare.

 

IMG_4950.jpeg.8acc67ef4a8ffa622b1295ed28eb6a2b.jpeg

Även om goniopora inte är giftiga så rekomenderar jag att man har lite skyddsutrustning. Framför allt för att det inte är så roligt att ha små bitar av korallkött i munnen och ögonen.

 

IMG_4952.jpeg.4efaaaedde801aedc95217ce096bd649.jpeg

Sedan är det bara att såga. Jag sågade av toppen så att ungefär hälften är kvar. Denna bit tänker jag spara och sätts tillbaka i akvariet. En sådan här stor bit var svår att såga eftersom sågklingan är lite för liten så man får rotera korallen medans man sågar för att komma igenom hela.

 

IMG_4953.jpeg.fe03ac4bcd66f43a6d6a9a4283b0c2ff.jpeg

Här är den andra biten som är kvar.

IMG_4953.thumb.jpeg.2a8204e56dddcd8ffba24d4b367e290f.jpeg

Här har jag markerat hur jag vill såga. Jag vill få bort de stora bitarna där det inte är någon korall. Sedan vill jag skära den i fyra tårtbitar och om möjligt skära bort en del av det skelett som bildar den inre biten av tårtan. Själva korallen sitter bara i den yttersta millimetrarna. Jag tar dock hellre en större bit än sågar för nära mina fingrar då jag tycker det är lite läskigt.

 

IMG_4954.jpeg.cbef0e73c08bcaa8002eaa5b5badaf33.jpeg

Själva korallskelettet är ganska poröst och lätt att såga i men både sten, fragplugg (som ofta har inneslutits i korallens skelett) samt epoxy är hårt att såga i och ibland är det lättare med slägga, framför allt om man har skapat en skåra man kan klyva.

 

IMG_4955.jpeg.9614d2212f1ac5d9d6f1f0cbf8fe873f.jpeg

Detta är varför man vill ha lite skyddskläder

IMG_4956.jpeg.52f29d81fab8d23f65d97cd540345994.jpeg

och detta varför jag borde haft något bakom dremeln.

 

IMG_4959.jpeg.c58fee9a7b4af29749d1263a86a225ba.jpeg

Jag låter mina koraller ha ett cipro bad i 8-10 timmar. Jag stoppar i lådan i karantänskaret för att vattnet inte ska bli kallt. I med en luftslang för syre samt vattenrörelse. Sedan täcker jag ovansidan så att det inte blir för starkt ljus eller att cipron ska brytas ner (Ciproflaxin bryts ner av solljus).

 

IMG_4962.jpeg.9b90579242a093bb51d549d6f4f309d8.jpeg

Efteråt är det dags att limma fraggarna.

IMG_4964.jpeg.9a022538d3a11e0750ed20669dc45a0f.jpeg

Här är de ungefär ett dygn efter att de sågats.

  • Gilla 4
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2/25/2024 at 1:49 PM, Ramroll said:

Wow! Jag är halvvägs igenom inlägget, vill bara tacka och visa uppskattning för att du tog dig tiden dokumentera detta på ett så fint sätt!!

Tack. Det var dåligt med information om vad man ska tänka på när jag skälv försökte första gången

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minutes ago, runstenen said:

Fin text. Viktigt att tänka på är att man direkt efter sågning lägger fraggen OCH moderkolonin i medtaget vatten från huvudkaret. Detta pga värmeutveckling fr sågbladet. Lycka till !

Ja, bra synpunkt som jag inte nämde. Fraggarna och kolonin får som sagt ligga i en hink med akvarievatten hela tiden när man inte precis sågar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...