Gå till innehåll

Att krossa LS eller inte krossa LS...??


Dave

Rekommenderade inlägg

Skaffade ifredags mer sten till mitt 80liters, har nu ca 14,5 kg. Hade tidigare en korallpelare uppbyggd av LS o iomed att jag la i mer sten så fick jag ändra om. Skaffade även mer fisk, en liiten neongoby o en ännu mindre okinawae gul goby o en firefish (gobie det med..). Nu till frågan: har problem med att fisken har för mycket plats o gömma sig på, så de syns knapp nu. funderar därför på att ta upp den nya stenen, krossa den i minde bitar o lägga i sumpsystemet istället. Är detta genomförbart så jag får hjälp av den nya LS som "nitrifikationsjobbare" eller förlorar jag förmåga då jag krossar denna LS? stenen har legat hos handlaren i hans kar i snart fem månader så den är inkörd porös på ytan o ren. och om jag krossar den, måste jag skölja av den, laka ur den innan jag lägger i den i sumpsystemet? (80 liters mollyhotell)?

Uppskattar tankar om detta! : )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt naturligt att fiskar gömmer sig om de är rädda och inte har gömställen. Olika fiskar har olika lång invänjningstid innan de har sina säkra och trygga ställen. Det är inte ovanligt att det tar flera veckor för vissa arter innan de visar sig frivilligt. Om du börjar riva i karet tar det ännu längre tid.

Neongobyn och Firefishen är beroende av hål att gömma sig i. Neongobyn som gömställe ifall de stora fiskar deputsar skull bli aggresiva. Min Firefish är livrädd för Banggaicardinalerna. Kommer de närmare än 10-15 cm sticker den och gömmer sig i sin springa i minst 5 minuter. När jag efter karantänen satte den i karet visade den sig i en vecka ungefär. Sedan var den försvunnen i två veckor men efter det är den alltid framme om kardinalerna är i sin halva av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...