Gå till innehåll

akvariet läcker...


Draedon

Rekommenderade inlägg

ja dra åt h-e rent ut sagt. Imorse när jag inspekterade burken så såg jag att f*nskapet läcker i ett hörn. var en ganska rejäl pöl på golvet... såg inte riktigt var ifrån det kom.. men läcker gör det. fixade en temporär lagning av en handduk och gaffatejp innan jag drog till jobbet så inte tjejen skulle bli galen. ;)

så nu blir det till att snabbt som attan snickra ihop en bänk och flytta över allt till nya akvariets sump (160l).

så jäkla tråkigt när det äntligen börjar bli lite ordning i burken så ska den springa läck..

har lite frågor om själva flytten... klarar fiskar och lägre djur av en flytt till en burk med 50% nytt vatten eller kan man få problem? och vad tycker sps'er om att bo i en hink under flytten, blir väl ingen lång stund men..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm.. Mitt kar började läcka i en fog för drygt ett år sedan. Jag flyttade över allt till mina småkar (100% vatten från det stora karet). Flyttade över en MH till ett litet kar för SPSerna och musslornas skull. Köpte en regnvattenstunna för att spara så mycket vatten som möjligt från det stora karet. I mitt fall så var det inga problem med 50% nytt vatten (när de skulle tillbaka till det stora karet, hade inget val). Men spara så mycket vatten du kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer spara allt vatten, men den nya burken är ju större. så det måste ju till lite nytt.

tänkte bygga bänk ikväll, och imorgon så flyttar jag om allt i ett svep så grejerna slipper ligga i hinkar allt för länge.

jag undrar hur kraftig bänk man måste ha. har lite tvåtumfyra liggandes, det lär väl ska duga. är ju bara 160l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du kan använda sumpen på 160L till akvarium tills ditt 360L är klart?

Sänk vattennivån så länge så kanske det slutar att läcka.

ja sumpen är än så länge ett vanligt akvarium, har inte limmat facken än (som tur var...).

så det får gå tills jag får lös lite mer pengar till 360l. behöver lite mer utrustning till det innan jag vill veva igång det.

Och självklart så löser sig det här, mitt motto är "Allting löser sig!" så det är klart man får fason på det.

Men det är tråkigt att det ska hända överhuvudutaget. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

letade lite mer och hittade läckan nu. den sitter så högt upp så det funkar om jag sänker vattennivån lite.

ska sänka vattennivån och sen se ifall jag kan kleta på lite silikon så det håller tätt.

först såg det ut som det läckte längre ned, men så var inte fallet som tur var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...