Gå till innehåll

mina vattenvärden...


Draedon

Rekommenderade inlägg

kollade av vattnet nu på kvällen.. resultat:

Temp: 27

Salt: 1.0245

PH: 7,7

KH: 7

NO3: <1 ppm

Ca: 408

Mg: 1300

Po4: ej mätbart (rowaphos'en verkar göra sitt jobb)

Hade som sagt 50 i nitrat förra veckan.. sen dess har jag bytt 15% vatten, tillsatt reef evolution bio-degrader samt stoppat i lite fisk och andra djur.. och nu är nitrat nere på ~1. Finns det risk att något påverkas av den snabba minskningen? kanske borde kolla av ammoniak och nitrit också..

Ph var ju lite lågt, så jag har börjat tillsätta tropic marines triple buffer.

Annars då, ser det bra ut? Tyckte att ca och mg låg rätt högt mot vad jag förväntat mig, kalkalgerna växer som ogräs och mina sps'er växer så det knakar.. så det är ju positivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus

Detta kan ej vara verkliga värden vad gäller nitrat. Det måste vara något fel i mätningarna. Så snabbt kan det inte gå helt enkelt med de åtgärder du vidtaget. Måste vara ngt som påverkat de första mätningarna. Det senaste värdet ligger mer i paritet med hur du skött karet och det du hade innan "katastrofvärdet". Nu vet jag inte helt vad reef evolution innehåller men det verkar också vara otroligt att den tillsatsen dratt ner värdet så snabbt. Men s-t samma nu är det ju bra - mixtra inte för mycket bara

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej jag försöker mixtra så lite som möjligt.. men bio-degrader ska endast innehålla harmlösa bakterier som ger denitrifikationsprocessen en liten knuff i rätt riktning.

jag tror att mitt "katastrofvärde" jag mätte förra veckan var fel.. men jag testade flera gånger med olika test. som du säger lasse, det kan inte gå ned så snabbt.. blir helt snurrig :snurrig:

men jag misstänker att rowaphosen spökade med testerna, jag hade några veckor tidigare mätt nitrat till ~10 (vilket borde vara normalt med tanke på att burken är nystartad). att det sedan går upp till 50 och sen ned snabbt som sjutton verkar helt orimligt. jag lade i en strumpa rejält laddad med rowaphos innan jag mätte nitrat, så det måste väl nästan vara rowaphosen som fick nitrattestet att flippa ur.

nåja, lite mer triple buffer för att stabilisera ph't och sen är jag nöjd. alla invånare, sps'er som fiskar och allt där i mellan verkar då må alldeles utmärkt. clownerna är pigga och äter glupskt den lilla mat dem får (försöker mata sparsamt nu i början).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla invånare, sps'er som fiskar och allt där i mellan verkar då må alldeles utmärkt. clownerna är pigga och äter glupskt den lilla mat dem får (försöker mata sparsamt nu i början).

Detta är din bästa indikation, glöm aldrig det:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte vara så att Bio-Degrader maskerar nitrathalten?

Ja vem vet.. men jag tror nog mer på att rowaphosen störde nitrattestet när jag mätte 50ppm.

jamenar.. att nitraten går från ~10 upp till 50 på ett par veckor och sedan ner till knappt mätbart på några dagar känns ganska konstigt.

tror att 10 var riktigt, sedan har det sjunkit ner till <1. testet där i mellan som visade 50 måste det ha blivit fel på.

Detta är din bästa indikation, glöm aldrig det:smiley20:

Ja, det måste väl vara det? För om allt liv växer och mår bra kan ju inte vattnet vara skit tycker man. Jag har överdimensionerat både skummare och ls samt varit extra petig under uppstarten (förutom att jag var liiiite snabb med belysningen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att problemet delvis ligger i att nitrat-testerna är så svåra att avläsa -det räcker att jämföra färg under akvariebelysning och sedan gå ut och kolla idagsljus så kan det skilja 50%.

Skulle gissa på att biodegradern innehäller bl.a alkohol.

Jag skulle ha mer koll på nitritvärdena, eftersom dom är betydligt farligare för dina innevånare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter bra, rowa ger ju också en viss färgning av vattnet vilket kanske också spelar en viss roll.

jag vet inte hur du har det med cirkulation i karet , men prova med ordentlig genomluftning och se om ph stiger innnan du buffrar för att utesluta cirkulationsproblem.

Annars kan det vara som så, att du haft någon död organisk materia inne i stenen som kan sura ner ditt pH och förklara din första nitratavläsning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cirkulationen är en pump på 1250l/h, en på 1000l/h och sen vevar skummaren runt 1200l/h. detta i en burk på 105l borde väl vara tillräckligt.

kan säkert vara något som har dött.. två eremiter har jag inte sett till på jättelänge, en vet jag fastnade i en pump för inte så länge sedan.. han såg inte glad ut när jag stängde av pumpen och han kröp därifrån. sen är det en tectus snäcka som också är spårlöst borta.

håller värdena under uppsikt nu i veckan får se vart det bär av.

nu längtar jag som sjutton efter skatteåterbäringen, då bränner jag av dem direkt så det blir fart på 360 burken :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...