Gå till innehåll

Fälla


atropos

Rekommenderade inlägg

Det finns andra sätt som ibland funkar, men dom har du kanske redan prövat.

Jag beskriver dom i fall du inte provat dom.

Jag använder två varianter.

När det har varit mörkt ett par timmar så använder jag en ficklampa/håv för att fånga fiskarna.

Om fisken gömmer sig bland stenarna, så låter jag akvariet vara släckt några timmar och sedan tänder jag mitt i natten och då brukar de komma fram lite yra i bollen. Då brukar det gå bra att fånga dem.

Bägge varianterna kräver att det varit "ordentligt" mörkt så att de verkligen sover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en dvärgkjesare

jag hade två st wrassar men jag har inte sett dom på en vecka =( jag sade ju de att man ser dom sällan =)

Av nyfikenhet: Vad är det för dvärgkelsare du har problem med? vad gör den? Med vilka koraller? Jag har en själv som jag är lite misstänksam mot men har inte tagit den på bar gärning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer !!

Den dvärgkjesaren jag har problem med är en C.Bicolor

den har idag tagit livet av min ursnygga hjärnkorall ! den tog först en tugga mitt i korallen sen när den drog ihopa sig så fortsatte den o käka ! när jag kom hem ifrån jobbet ikväll så är där bara ett snyggt vitt skal kvar av korallen !

jag har sett att den har varit på mina favior också =( en planta med xenia är osså skrot !!

sorry att jag säger detta med när jag väl får upp honnom så lever han inte länge till !

visst går kjesare o tuggar lite de gör alla mina andra osså ! men inte ska dom göra kalhygge !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du borde veta att dvärgkejsare inte är revsäkra. Jag har en bicolor och en loriculus som nopar på det mesta och de koraller som inte funkar får man vara beredd att offra eller så avstår man fisken. Har du sump så lägg fisken där och skänk den eller sälj den till någon för det är inte fiskens fel att den äter korall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina dvärgkejsare är också bland de värsta i mitt akvarium.

Men även om de pickar mest av alla så är det inga koraller som tar så mycket stryka att de dör. Kanske det inte behöver vara bicolorn osm har tagit död på korallen direkt utan dess nyp i kombination med andra saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...