Gå till innehåll

AM turboflotor 1000 multi sl


H8RED

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har kikat lite på skummare nu och tycker att skummare enl rubriken verkar vettig till mitt 375 liters så nu undrar jag vad ni har för erfarenheter av denna samt framför allt om den går att hänga på ett akvarium med alu-ram (då det är detta jag har)

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

den går mycket bra att hänga på alu ramar, jag hade min hängande först innan jag fick till sumpen. jag har ett 450L och den är i minsta laget tycker jag, vet inte vad du ska för kommande belastning i karet men jag själv hade satsat på en modell kraftigare. annars har den funkat bra tycker jag,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer förmodligen bara att ha ett par småfiskar och resten blir koraller och andra lägre djur (renhållare) tror du det funkar med den skummaren då?.

Tack för ditt svar Hultis.(och för bilden)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då kan jag aldrig tänka mig att du skulle behöva någon häftigare modell? är nybörjare själv och har inga andra erfarenheter av någon annan skummare. men är det inte ekonomin som styr så köp en kraftigare! (egen erfarenhet) man ångrar sig bittert den dagen man kanske uppgraderar eller fyller på med mera fiskar eller koraller som man inte hade planer på först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är sant att det är bra att gardera sig men i och för sig kostar ju denna skummare inte så mycket.

Känns lite onödigt att lägga 10-15000 på en bubbleking eller liknande när jag förmodligen inte kommer att behöva den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är sant. menade kanske inte en bubbleking elr deltec värsting men en som är snäppet bättre än just denna skadar inte. (min egen mening). sen är det upp till var och en egentligen hur mycket större man vill satsa på. Nu känner jag att jag hellre hade lagt dom ~2700:- som den kostade mig på en något större skummare. men jag tyckte det var mycket pengar när jag skulle starta upp mitt så det fick bli denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Tropfrog, :) men det är väl inte en multi sl utan en vanlig turboflotor 1000? (antar att det är den du menar).

Ja Hultis, jag har även kollat på Gro-Tech HEA 150 men jag vet inte om den är mycket bättre än multi sl´n, gillar hang-on konceptet (vet inte varför) och HEA´n verkar lite bökig att få till med limningar osv eftersom jag vill ha den utanför själva karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Tropfrog, :) men det är väl inte en multi sl utan en vanlig turboflotor 1000? (antar att det är den du menar).

Ja Hultis, jag har även kollat på Gro-Tech HEA 150 men jag vet inte om den är mycket bättre än multi sl´n, gillar hang-on konceptet (vet inte varför) och HEA´n verkar lite bökig att få till med limningar osv eftersom jag vill ha den utanför själva karet.

sorry, halkade in på ett sidospår, långt ifrån påhängsskummare iaf =). jag har inte kollat och jämfört vad som finns att välja på faktiskt, har aldrig provat nån HEA heller.

men som påhängsskummare fungerade turboflotor väldigt bra, bättre än nu när den står i sumpen och gungar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget att be om ursäkt för:)

Den enda påhängare som jag tycker är intressant förutom multi sl är Deltecs mce 600 men jag har ingen erfarenhet av skummare då jag kör utan i mitt nano så därför frågar jag.

Fan så bökigt när man inte vet vad man ska ha men jag kommer iallafall inte att ha mycket fisk i tanken eftersom jag är ganska less på fiskar efter alla år i sötvattnet.

Det får nog bli en multi eller mce eller,,,,,,,,,,,, äh jag går och lägger ungarna och funderar på saken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse, väntade just på att du skulle dyka upp med detta ;) och visst har tanken slagit mig, jag kör ju utan i nanot som du vet men prylbögen (får man säga så?) i mig vill ha en skummare till detta projekt bland annat eftersom jag troligtvis kommer att starta upp med en andel "död" levande sten och en andel levande, lite enl principen som Hellmalm beskrev ang sitt första 3000 liters och då troligtvis inte kommer att ha en tillfredställande denitrifikation inledningsvis och hoppas med hjälp av avskummning kunna få bort lite av det som senare ska behandlas i kvävecykeln för att inte skapa en nitratbomb.

Kommer förmodligen att filtrera genom Rowaphos samt Zeolith redan från dag ett för att minska fosfat och nitrathalter. Jag vet att detta går stick i stäv mot hur jag gör idag och även mot hur du kör dina kuber men jag känner att jag vill berika min erfarenhet med denna lågnäringsfilosofi.

Sen vill jag ju prova på att köra med skummare eftersom jag aldrig gjort det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör ju utan i nanot som du vet men prylbögen (får man säga så?) i mig vill ha en skummare till detta projekt bland annat eftersom jag troligtvis kommer att starta upp med en andel "död" levande sten och en andel levande, lite enl principen som Hellmalm beskrev ang sitt första 3000 liters och då troligtvis inte kommer att ha en tillfredställande denitrifikation inledningsvis och hoppas med hjälp av avskummning kunna få bort lite av det som senare ska behandlas i kvävecykeln för att inte skapa en nitratbomb.

Detta med prylar - glöm inte att jag är tekniker så det finns nog även här, annars tycker jag din motivation för att köra med skummare i början är helt riktig och det går nog helt riktigt snabbare att få igång karet och mindre risker. Om jag nu startar ett större kar kommer jag nog överväga att på ett eller annat sätt lösa avluftningen. Under tiden kommer jag att köra mina mindre kar för att se om det är en framgångsrecept vad gäller koraller att köra skummarlöst. Barkar det åt fanders så finns alltid vattenbytet

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är sant det du säger ang vattenbytet, gjorde just ett byte på ca 20% i nanot, tog ungefär 5 minuter totalt (jag har alltid ca 50 liter färdigt vatten under luftning och cirkulation) och kostade inte många pengar.

Däremot i det större karet jag håller på att dra igång skulle det bli lite omständigare och lite mera kostsamt att byta motsvarande volymer (ca 20% / vecka), dock helt klart genomförbart men ändå därav avskummningsplanerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...