Gå till innehåll

Få upp räka ur överrinningen! Hur gör man?


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Hej! 
 

Har ett litet problem. Har en putsarräka som klättrat ner vid överrinningen ner till sumpen, där det är ett avskilt utrymme med röret som leder ner till sumpen. Har försökt locka upp den med mat samt försökt fånga den med håv men det för trångt utrymme för att lyckas få tag i den. 
Problemet är också att den är så snabb och rädd, så fort man stoppar ner håven så gömmer den sig mellan röret och glaset där det endast är någon centimeter brett. Har ett galler över överrinningen men den har på något sätt lyckats ta sig ned dit ändå. 😅


Är det någon som varit med om liknande eller som har någon idé på hur jag ska lyckas få upp den? Hade en fisk som också tog sig in där förut men den var lättare att fånga då den inte kan klättra på röret som räkan kan. 
Den verkar pigg och får mat där men vore ju trevligt att lyckas få upp den så fort som möjligt, mottar gärna tips på hur!  
 

Mvh Richard 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, kaptenen skrev:

Kan du tömma sektionen på vatten? Då borde räkan ramla till botten och om du får ner handen kan den plockas upp. 

 

Vad är det för räka? 


Ja det borde vara möjligt, om jag stänger av cirkulationspumpen och allt så ser jag inte varför inte det ska funka. Tack för tipset! 
Det är en putsarräka. Hur länge klarar dem sig utan vatten? Om det trots allt skulle visa sig vara svårt att få tag i den…

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-07-01 at 22:45, kaptenen skrev:

Kan du tömma sektionen på vatten? Då borde räkan ramla till botten och om du får ner handen kan den plockas upp. 

 

Vad är det för räka? 


Problemet löst! Det gick mycket lättare när det inte var så mycket vatten där i precis som du skrev. Tack för tipset! 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...