Gå till innehåll

gergö´s nya 420 l


gesi

Rekommenderade inlägg

tänkte starta upp min andra burk på ca 420l nu med bara fish only! lite annorlunda kommer det bli (har några coola idéer för inredning)!

bilder läggs ut så fort jag kommer igång!

följande utrustning är inköpt: BK skummare,uvc filter,vodkametoden med doserpump,mh lampa + t5:or(actinic+)..plus Tunze streamers med multicontroller 7095(2st 7500l..),osmos med silikatfilter (beställt)..

det här har jag tänkt som invånare:

-någon cm korall grus

-ingen LS, dock några dekorationsstenar (förslag??) att användas som gömhål och inbyggnad av durson

-inga koraller

-sjöstjärna,eremiter

-någon snygg anemon

-fiskar: clown,några kirurger, någon fjäril

frågan är nu värdena i ett fish only!?

calcium,magnesium...hur mycket behövs när jag inte ska ha koraller?

hur är det med alger utan LS?

hur att uppnå alger för utfodring?

om det nu behövs för de invånare jag tänker ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

frågan är nu värdena i ett fish only!?

calcium,magnesium...hur mycket behövs när jag inte ska ha koraller?

hur är det med alger utan LS?

hur att uppnå alger för utfodring?

om det nu behövs för de invånare jag tänker ha?

1: calsium och magnesium är inte viktigt i fiskkar

2: vad menar du? LS är ingen garanti för algfritt. I ett fiskkar skulle jag kompletera skummaren med ett effektivt biologiskt filter för att minska risken för algtillväxt.

3: Vill du ha alger eller inte? Om du vill ha algtillväxt så är det ju bara att skippa både biologiskt filter och skummare. Annars kan ju algätande fiskar äta tång eller sallad istället.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vill ha självkart alger!

´rätt´alger bara..:)

men hur kommer algtillväxten och förbrukningen påverkas utan LS?..

räcker CA och MG mängden som jag tillför med salt (Instant Ocean)..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vill ha självkart alger!

´rätt´alger bara..:)

men hur kommer algtillväxten och förbrukningen påverkas utan LS?..

räcker CA och MG mängden som jag tillför med salt (Instant Ocean)..?

Jag vet inte vad du menar med "algtillväxt och förbrukning, det får du förklara närmare. Men finns ingen ls så kan det heller inte finnas någon påverkan av ls.

Ca och mg i ditt salt räcker.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pilla dit en överinning runt durson så slipper du skit på ytan. På sättet som du har de nu så rensas ju inte ytan alls.

Både ser och låter som ett roligt projekt. Att du inte satsar på lite rovfisk som man annars måste välja bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, jag menar kalkalger bla..kirurger,sjöstjärnor gillar ju alger..plus att jag tycker det är snyggt med alger (rätt alger), främst kalkalger..jag vill ändå skapa en så naturtrogen miljö som möjligt..vill inte eftersträva 0 alger..:)

haha..tänk att man säger så..!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo men fjärilar hade jag ju tänkt!!(om det nu är tillräckligt mkt rovfisk för dig/er..:)) måste bara hitta några mindre arter..trots allt har jag bara 420l...:)

överriningen är inköpt till durson men har inte hunnit sätta dit den än..:)

allt är under uppbyggnad så har ni nykläckta idéer och tips..

ös på med råd!!

väntar på en ny RO enhet och en elektronisk ballast till mh:n som jag har beställt så så fort de har kommit ska det sättas igång..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon som har ett förslag på en annorlunda anemon? det kommer förmodligen bli min enda ´växtinvånare´ i detta kar så jag vill ha en snygg:)..den kommer få växa till sig så mkt den vill!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mja kan du få tag i en Triactis producta så e dom väldigt vackra annars så tycker jag att dom vanliga heteractis magnifica e fina faktiskt. Macrodactyla doreensis med och Condylactis gigantea. de finns en lurig sort som heter phyllodiscus semoni men den har jag aldrig sett i butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Phyllodiscus Semoni är känd för att imitera korall och alger och kallas även Hells Fire Anemone bränner värst av alla anemoner. Men har ofta symbiotiska räkor. Under Vietnam kriget stängdes stränder som amerikanska soldater användes för att soldater blev så illa brända att de inte kunde skickas ut i strid igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul projekt!! Blir lite fundersam när du säger att du tänker köra utan LS. Ska du ha div filter istället (nitrat/nitrit)?

Ska du ha an anemon så gäller det att ha stabila vattenvärden, och då kan LS vara ett bra alternativ.

Det verkar vara vanligare med FOWLS än ett FO när man läser på de Amerikanskasiterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv så gillar jag verkligen Haddoni?

Måste också fråga, Actinodendron, är det möjligt att få tag i en sådan eller är det som att leta en nål i en höstack.Förutsatt att de inte är omöjliga att hålla i ett akvarium skulle jag lätt vilja ha en sådan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

precis..tänkte köra med faxe eller liknande, men bara för att bygga in durson..nja..priset vet jag inte om det blev avgörande för LS delen..har lagt ut åtskilliga summor för både mina kar..

o sen så är det en sån inkörningstid på LS för o inte tala om alla djuren som följer med..

som sagt så är karet tänkt som fish only o då vill jag inte ha massa LS nu när jag inte ens ska ha koraller..så snygga är inte LS stenarna..:)

jag hoppas att min ´överdimensionerade´ Bubble King skummare gör ett helsikes jobb + försöka kontrollera ev nitrat/nitrit med vodkan..

ev sätta in någon partikel filter i sumpen för större ´skit´partiklar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att denitrifikation skall komma till stånd så krävs:

En kolkälla

Nitrat

En miljö helt tom på löst syre

Vodkan är ju kolkällan i vodkametoden och levande sten är syrefri miljö. Jag tror inte att du kommer att lyckas lika bra med faxekalk och vodkametoden, faxestenen ger inte samma syrefattiga miljö. Så jag tycker att du skall lägga ner vodkametoden och köra med ditt nitratfilter.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte en chans att jag lägger vodkan på hyllan!:)..haha

men..zeolit är en metod som jag kollar på..har aldrig kört eller förstått metoden så jag måste utforska lite..

är så trött på LS..sorry..

om man skulle köra riktigt tjockt med korallgrus i botten, det är väl oxå en plats för denitrifikation?

kanske inte tillräckligt men det kompenserar väl något..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...