Gå till innehåll

LS, hur ska man göra?


Guest lysröret

Rekommenderade inlägg

Guest lysröret

hej

ska köpa har köpt LS och tänkte skulle tillsätta någa turbosar.

har ca 35kg LS i min grannes kar som väntar på att flyttas över till mitt kar inom kort. det har legat ca 0v i min grannes kar.

kommer det bli någon nitrattopp eller något liknande när man flyttar över stenen?

hur är det med turbosar och den biten?

hur länge bör man vänta på att lägga i fisk?

hur många turbosar går åt till 375L med ca 35kg LS?

nån som har några övriga tips & tricks?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp andra sniglar än Turbo är mitt råd. Turbosniglar klarar inte av att vända sig när de hamnat på rygg. Turbo verkar heller inte vara speciellt tåliga och verkar vara känsliga vid introduktion (vissa arter lever även i kallare vatten). De är också, efter vad jag hört, svårare att få dessa att föröka sig än en del andra arter. Jag skulle råda dig att köpa Trochus snäckor istället. Effektiva djur som jobbar 24/7 och som kan vända på sig samtidigt som de är lättare att föröka. Jag har idag efter ett år ca 60 Trochus snäckor från ursprungliga 4. Alla mina turbo sniglar (10st) dog inom tre månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Clownen

Turbos är käsliga, jag har 3st kvar av 15. rekomenderar astrae, och trochus som är lite av en sprinter i snäcksammanhang. Av sammanlagt 20 atrae och trochus så har 2 dött. Turbosarna blir dessutom störande stor. dom blir stark och kan putta omkull saker i akvariet. Lycka till med karet.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle säga att 35kg sten är lite lite. Men den kanske är välldigt porrös, jag skulle köpa ca 20kg sten till för att få lite mera volym. De fungera ju också som filte vilket man inte skall glömma.

Sen när du kan introducera fisk, beror helt på när det är cyklat, et kan variera helt från kar till kar.

Men för att vara på den säkra sida så skulle jag minst vänta 1 månad. Men koraller kan du stoppa i tidigare, de är inte lika känsliga för nitrit och nitrat toppar.

/Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 55-60kg som jag ska stoppa i mitt 360l, jag tycker det är för lite.. sen hur många sniglar som går åt finns det väl lite olika åsikter om.. men 1 snigel per 10l vatten har jag för mig att någon rekomenderade. men det ska ju finnas mat till dem också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...