Postat 3 timmar sedan3 tim Författare On 2025-09-27 at 18:31, Lasse skrev:Ja - jag har kört i plus 7 år nu utan regelbundna vattenbyte, Fick göra ett större för ca 6 år sedan (100 av 300 L) Kör typ Triton metod med lite egna tillägg. Har vatten hemma för (OCEAMO Corrector) för ett byte på 2/3 om det skulle behövas. Sett på daglig bas så blir det kanske ett dagligt vattenbyte av ca en liter (0,33%) på grund av balling (höjer salthalten) ocg skummarenMVH LasseVart finns det att köpa i Sverige? Googlade lite snabbt men kunde inte hitta någon svensk sida (inte för att det gör mig att behöva beställa från tex Tyskland). Jag kör balling light från Fauna Marin. Utan vattenburen borde väl ICP-tester vara betydligt viktigare för att hålla koll på alla värden? Jag använder mig av ICP men kanske inte fullt så ofta som jag borde idag.
Postat 3 timmar sedan3 tim Oceamo Corrector kan du nog bara köpa här. Det är flytande och saknar alk, Ca och K vilket tillsätts separat. en uppsättning alk, Ca och K räcker till ungefär 400 L färdigt salt. Det är inte billigt men jag har det som backup Jag gör 3 - 4 ICP per år. Senaste tiden har det mest varit ICP-MS men jag gör de vanliga också. Jag upplevde mer svängningar när jag regelbundet gjorde vattenbyte för ca 7.5 år sedan. eftersom mina ICP visar vad som förbrukas så kan jag tillsätta det eftersom. Med deras ICP-MS test kan man också köpa en tjänst de blandar till lösningar för att åtgärda det som är fel. den finns för OES också men då blir den inte lika bra för spårämnenaMVH Lasse
Postat 2 timmar sedan2 tim 8 minuter sedan, Lasse skrev:Oceamo Corrector kan du nog bara köpa här. Det är flytande och saknar alk, Ca och K vilket tillsätts separat. en uppsättning alk, Ca och K räcker till ungefär 400 L färdigt salt. Det är inte billigt men jag har det som backupJag gör 3 - 4 ICP per år. Senaste tiden har det mest varit ICP-MS men jag gör de vanliga också. Jag upplevde mer svängningar när jag regelbundet gjorde vattenbyte för ca 7.5 år sedan. eftersom mina ICP visar vad som förbrukas så kan jag tillsätta det eftersom. Med deras ICP-MS test kan man också köpa en tjänst de blandar till lösningar för att åtgärda det som är fel. den finns för OES också men då blir den inte lika bra för spårämnenaMVH LasseVad va det främst som svängde när du gjorde vattenbyten? Antar att du menar att det svängde åt det negativa, annars är ju meningen med vattenbyten att det svänger åt det posetiva
Postat 2 timmar sedan2 tim Jag har gjort regelbundna ICP sedan starten 2016 - först Triton sedan OCEAMO. Vad som svängde var framförallt oönskade ämnen och spårämnen. Det går aldrig att garantera att ett halvt kilo av ett salt som har ca 1-2 gram av ett ämne per ton verkligen gar detta ämne jämt fördelat. Ärligt talat - jag har oftare råkat i trubbel efter vattenbyte än vad jag har gjort de senaste 7 åren utan regelbundna byten. Det som kan vara lite problematiskt är oönskade organiska ämnen och jag kommer att göra en sådan test vad lider. Men vattenbyte för spårämnen - glöm detMVH Lasse
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.