Elliot_R Postat 25 oktober Postat 25 oktober Söker en bra lampa till ett refugium ska kunna odla chaeto enda kravet och inte för dyr runt 500 lappen om det finns någon. Har ni några tips ? Ge tips isåfall mvh Elliot Citera
Elliot_R Postat 25 oktober Författare Postat 25 oktober 1 timme sedan , Solarpoweredreef skrev: I have a Tunze eco chic in Åkersberga Nice! How muxh do you want for it? Citera
PerS Postat 25 oktober Postat 25 oktober En sån här körde jag i mitt refugium i många år, kunde odla både chaeto i refugiet och kalkalger i skummaren i nästa fack: https://www.ikea.com/se/sv/p/vaexer-led-ljuskaella-foer-odling-par30-e27-80540194/ Citera
Elliot_R Postat 25 oktober Författare Postat 25 oktober 2 minuter sedan, PerS skrev: En sån här körde jag i mitt refugium i många år, kunde odla både chaeto i refugiet och kalkalger i skummaren i nästa fack: https://www.ikea.com/se/sv/p/vaexer-led-ljuskaella-foer-odling-par30-e27-80540194/ Wow, så det är garanterat att den funkar? Har du nån bild eller något ? Citera
Solarpoweredreef Postat 25 oktober Postat 25 oktober 39 minutes ago, Elliot_R said: Nice! How muxh do you want for it? I think I have it for sale 600:- but you can have it for 500:- Citera
PerS Postat 25 oktober Postat 25 oktober 37 minutes ago, Elliot_R said: Wow, så det är garanterat att den funkar? Har du nån bild eller något ? Vet inte om jag har nån bild på den...vad är det du vill se? Citera
Elliot_R Postat 25 oktober Författare Postat 25 oktober 1 minut sedan, PerS skrev: Vet inte om jag har nån bild på den...vad är det du vill se? Hur den ser ut när den är på overall. Men du har haft bra tecken med lampan iallafall? Citera
PerS Postat 25 oktober Postat 25 oktober (ändrat) 14 minutes ago, Elliot_R said: Hur den ser ut när den är på overall. Men du har haft bra tecken med lampan iallafall? Just nu har jag en liknande billig växtlampa från Kjell & Company, och såhär ser det ut när jag inte har rensat på nån vecka och chaeton börjar växa ur vattnet: Ändrat 25 oktober av PerS Citera
Elliot_R Postat 25 oktober Författare Postat 25 oktober 3 timmar sedan, PerS skrev: Just nu har jag en liknande billig växtlampa från Kjell & Company, och såhär ser det ut när jag inte har rensat på nån vecka och chaeton börjar växa ur vattnet: Okej men då testar jag den från ikea borde funka hur länge har du på din lampa och vilka tider? Är det när Display lampan släcks man ska ha på refugiumet? Citera
PerS Postat 25 oktober Postat 25 oktober (ändrat) 2 hours ago, Elliot_R said: Okej men då testar jag den från ikea borde funka hur länge har du på din lampa och vilka tider? Är det när Display lampan släcks man ska ha på refugiumet? Jag tänder i mitt refugium när ljuset i displayen har börjat rampa ner, och släcker när ljus i displayen har börjat rampa upp, så kl 20-12 i mitt fall. Ändrat 25 oktober av PerS 1 Citera
Elliot_R Postat 28 oktober Författare Postat 28 oktober On 2024-10-25 at 17:58, PerS skrev: Just nu har jag en liknande billig växtlampa från Kjell & Company, och såhär ser det ut när jag inte har rensat på nån vecka och chaeton börjar växa ur vattnet: Funkar ju fint, nu har jag satt upp mitt refugium, saknas bara chaetomorpha. Så ska vi se hur det går 1 Citera
PerS Postat 28 oktober Postat 28 oktober 46 minutes ago, Elliot_R said: Funkar ju fint, nu har jag satt upp mitt refugium, saknas bara chaetomorpha. Så ska vi se hur det går Kommer gå fint om det finns tillräckligt med näringsämnen i vattnet Svårt att se på bilden, men lampan verkar hänga ganska högt. Du kan sänka den så att lampans underkant är i höjd med sumpens överkant för att minska ljusspillet till de andra facken utan att riskera att lampan får ett dopp om sumpen blir full. Citera
Elliot_R Postat 28 oktober Författare Postat 28 oktober 2 timmar sedan, Swann skrev: Kommer inte chaetomorp att brännas av doppvärmaren? Ska flytta den har den där så länge Citera
Elliot_R Postat 28 oktober Författare Postat 28 oktober 4 timmar sedan, PerS skrev: Kommer gå fint om det finns tillräckligt med näringsämnen i vattnet Svårt att se på bilden, men lampan verkar hänga ganska högt. Du kan sänka den så att lampans underkant är i höjd med sumpens överkant för att minska ljusspillet till de andra facken utan att riskera att lampan får ett dopp om sumpen blir full. Yes sänkte ner den en bit imorn ska jag hämta algen Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.