Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

En något udda undran/fråga, men jag hittar inte svar någonstans (antagligen smartast att fråga GHL direkt men skriver här först, tror kan formulera frågan bättre på Svenska… ).

Mitras lightbar 3 har metalspröt som man drar ut (anpassar storleken) för att kunna hänga dem på kanten av karet, jag har liknande metalspröt på en Kina-refugium lampa.

På Kina-lampan finns det inget stopp, så de ramlar ut när de dras ut för långt = lampa i vatten.

Hur är det med GHL mitras lightbar, är det likadant där? Måste man tillverka något eget ”stopp” ute på kanten av karet? …eller är det något fundamentalt som jag missat…

En annan tanke är om typ 10cm från lampa till vattenyta är för lite? För det blir ju ungefär så genom hänga dem på kanten av karet… (påverkar antagligen spridning av ljus men ändå, vill ju helst slippa ljussätta utanför karet)..

Postat

Deras fastsättning är en ganska stabil sådan. På min bild så ser du lightbar 2 typ 120 monterad på ett akvarium där yttermåttet på sargen är 123,5 cm. Själva rampen är då 113,3 vilket ger ett spel på 5,1 cm på varje sida - det är hur stabilt som helst. Jag hade tidigare även en 110 ramp - då var spelet 10 cm på varje sida - fortfarande stabilt. Jag rekommendrar dock av andra skäl att välja en ramp så nära ditt akvarie/sarg´s längd som möjligt.  Om ditt akvarium håller måtten som står i din profil så är det 80 som gäller

image.thumb.png.bcdbdf5cc75a7f0323f0988baeba9bd3.png

Till mina ramper följde  den vänstra bygel med  - den lyfter rampen ca 4 cm över kanten på karet. Den högra håller rampen i höjd med karets kant

image.png.608ee910dec643d25438187f67643af3.pngimage.png.1ebcc1bb7df25ce38f17cad9cbf0b073.png

Numera finns även den här justerbara hållaren men den är dyr

image.thumb.png.ae8e7bc7703988b2cd5eae3b49c3bec8.png

En modul är 10 cm. så när du väljer kombinationen av ramper så tänk på att denna ramps RGB dioder (2 per modul i 3:an och 4 i tvåan) lurar dina ögon att se ett vitare ljus än vad det är. Jag kör nu 2 deep actinic, 1 actinic och en Ocean blue. Skulle jag göra ett nyköp av mitras 2 nu så skulle det bli 3 deep actinic och 1 actinic.  Nu har 3:an lite färre RGB .  Om jag byter upp mig till 3:an så skulle jag nog bara köpa Coral POP och Deep Ocean - två av varje.

Jag har haft mina Mitras Bar 2 nu i några år och jag skulle inte byta ut dem för något annat än Mitras Bar 3. 

MVH Lasse

• Tack 1
Postat

Grymt, tackar!

Tittade på 70 bred, men då får det bli 80 (ja det som står i profilen stämmer).

Coral pop är ett absolut, har läst på reef2reef att många tycker den är rätt unik å ger nya färger som ingen annan 🙂

• Gilla 1
Postat

Ett litet tips - de här kan köras max 4 st per splitter och 80 cm tar max (odimmad) 58,8 W - om du kör 4 så blir det max 235.2 W Deras 200 W PSU är på max 230 W och nästa (320 W) är ca 600 kr dyrare (€50). Om du har en profilux så kan du ställa in att du skall köra max 95 % av effekten - se bild - så klarar du dig med en 200 W. Kör du utan styrning (on-off) så bör du nog skaffa 320 W om du tänker köra 4 stycken

image.thumb.png.e4eda3a84a37fe6767a2d446aca6e919.png

Har du ingen P3 eller P4 så titta på deras PL light som kostar ca 1400 kr. Den har utgång för mitras Bar - alla modellerna.

MVH Lasse

• Tack 1
Postat

Jorå, har P4. Tycker de är lite otydliga gällande vad man behöver men tror jag hajar stycklistan (splitter å psu + led’s).

Tänkte börja med två och komplettera senare med en tredje, tror att fyra är lite overkill, så 200w bör funka.

Blir inget inköp än, men planerar lite inför julklapp till mig själv liksom 🙂

• Gilla 1
Postat (ändrat)

Tackar, tackar, missade det med kabeln. Blir ju en rätt lång jul detta år, så har något att pyssla med.

Ändrat av Swann
  • Gilla 1

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...