Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Blev lite fler koraller 😊 fick tips om en app som tar bort blåljus, blev rätt bra. Silkypix aqua. 

håller på att fixa till lite död ls för att bygga en rev pelare. Har aldrig gjort det innan så det blir kul. 

IMG_1569.jpeg

Postat

Slängde i lite citron syra i vattnet som jag brukar när jag rengör pumpar men det blev helt vitt! Vet inte varför 😄 imorgon blir det att skrubba och sen vanligt vatten några gånger. 

IMG_1573.jpeg

Postat

Kickar igång refugium idag 😊 har kört det i stort sett alla akvarium innan med bra resultat. 
Fick köpt 5 olika snäckor igår och en till sjöborre. Nu blir det paus ett tag till rev pelaren är på plats. 

IMG_1577.jpeg

Postat
19 timmar sedan, Stensson skrev:

Doserar du några boosters för cheaton?

Nä det har jag aldrig gjort innan. Något du rekommenderar? 

Postat

Näe inte direkt, men historiskt sätt så är jag en periodare gällande salt som kanske skippar ett vattenbyte eller 25. 😞

Har man cheato i karet så tar säkert vissa ämnen slut så så som järn (iron)

Köpte en flaska Cheato grow. Den skall vara fosfat och nitrat fri. Så i princip doserar man bara vad cheaton skall ha.

Jag har höga värden på no3 po4 så näring finns i karet för att cheato skall växa.

Men hos mig ser cheato  fin ut, bara det att den inte växer som den gjort tidigare. I mitt fall växer den inte alls.

Postat
1 timme sedan, Stensson skrev:

Näe inte direkt, men historiskt sätt så är jag en periodare gällande salt som kanske skippar ett vattenbyte eller 25. 😞

Har man cheato i karet så tar säkert vissa ämnen slut så så som järn (iron)

Köpte en flaska Cheato grow. Den skall vara fosfat och nitrat fri. Så i princip doserar man bara vad cheaton skall ha.

Jag har höga värden på no3 po4 så näring finns i karet för att cheato skall växa.

Men hos mig ser cheato  fin ut, bara det att den inte växer som den gjort tidigare. I mitt fall växer den inte alls.

Får se om den växer först 👍 annars kan vi alltid testa lite booster. Jag har aldrig haft den här lampan innan, den som funkat bäst för mig är ai refugium lampa då växte det galet mycket! 

Postat
On 2024-12-09 at 11:03, jeber skrev:

Fixat lite bland sladdarna, ganska nöjd 😄 igår bytte vi lite vatten. Tanken är ca 20% i månaden. 
vi köpte 2 bangaier i lördags. Hoppas de klarar sig! Har haft otur med just bangaier innan. Köpte även en gren växande montipora som grabben ville ha. 

IMG_1395.jpeg

IMG_1396.jpeg

haha, You are an real reefer.   Jäkla vilken röra.  Såg inte vilken lampa du hade för cheaton dock.

• Gilla 1
Postat
9 timmar sedan, Stensson skrev:

haha, You are an real reefer.   Jäkla vilken röra.  Såg inte vilken lampa du hade för cheaton dock.

Är en apex lampa Neptune, har inte apex så den ”styrs” med en vanlig timer

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...