Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag tror det är en torch coral jag har. Den har funnits med i flera år, men den sitter på helt fel ställe.
Högt upp och nära streamern. Den har gått och gömt sig i skuggan av en pocillopora men växer inte.
Den är pyttepytteliten.

Kan jag flytta den utan att skada den, och hur gör jag då?
Den behöver tas bort från stenen den sitter på, och sedan placeras i lägre mitten-nivå med lagom flöde.

Hur får jag den att sitta kvar där jag sätter den?

Det kan vara något annat än en torch, men tyvärr sitter den illa till för ett foto.
Den har delat på sig i två delar och långsamt förflyttat sig in i skuggan. Kan det vara en anemon, kanske?
Nuvarande storlek ca 1 cm i diameter med ca 1cm långa lila spröt som är ljusare precis på toppen.

Postat

Euphyllia (torches) kan inte röra på sig så om den rör sig så är det inte en sån.

Är det euphyllia så är det lite knepigt, dess skelett är väldigt ömtåligt och spricker lätt upp längs skelettet när man försöker klippa det.

Om du kan så skulle jag ta ut stenen och försöka klippa/hacka av lite sten istället för att klippa skelettet. Klippa skelettet går bra om det har en lång stam men är den kort går det ofta väldigt dåligt.

Postat

Tack!

Jag skulle helst bara vilja flytta stenen till en bättre plats, men den har liksom vuxit ihop med andra stenar då Montipora och Setosa har vuxit över stenarna.

Eftersom den kan flytta sig kan det ju vara en anemon eller nåt annat skoj. Undrar om jag liksom kan skrapa bort den utan att ha ihjäl den.
Å andra sidan har jag ingen glädje av den om den sitter kvar där...

Postat

Lyckades mejsla bort en yttepytteliten bit sten och fick med rhodactisen.
Nu har jag placerat den bättre. Hoppas den återhämtar sig från traumat...

Den kan ju sitta på botten också, men risken är att den flyttas runt av alla kräftor som drar runt där, och pistolräkan som bygger om som en bulldozer i grustaget :D

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...