GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Uppgraderar frÄn 240 liter till 425 liter
Blir intressant att flytta över allt.
Behöver starkare pump (ca 4000 lph) och letar begagnat
Planerar köra ATI Essentials Pro och letar beg doserpump

Fiskar
2 clowner som bor i BTA
Yellow watchman goby
PistolrÀka
Filfisk
Mimic
Mandarin Blenny

Blue Midas

Royal Gramma

Blue Damsell

Anemoner
BTA

Florida

Koraller
Montipora, crusting
Candy canes
Ett par acropora

StÀdpatrull, bl.a. nassarius, turbos, eremiter, sjöborre

Chaeto i sumpen

40 kg levande sten frÄn gamla karet

Ny levande sand ca 10 kg

2st Maxpect Jump 165 blue (hoppas de rÀcker)
3 streamers

Skummare

To be continued...

Postat

Flytten gick bra. Men det Ă€r mycket jobb
 börjar fĂ„ russinfingrar och simhud mellan tĂ„rna.

vÀldigt fint kar och möbel.

mina Maxpect verkar duga faktiskt. Drog pÄ ordentligt med vitt ljus ocksÄ.

Jabeo DCP-8000 drog jag pÄ ordentligt men backade den eftersom fiskarna nÀstan kastas in i glaset av trycket. Nu flyttar den ca 4500 liter per timme.

ska försöka möblera om stenarna lite nu nÀr diset lagt sig. Funderar pÄ att bygga lite NSA av Marco sten ocksÄ.

Minskade chaeton rejÀlt, dÄ det nog Àr den som snor all nÀring i karet. Den fÄr fÀrre ljustimmar numera.

Postat

FÄtt upp natrium till 20

men fosfat ligger fortfarande runt 1

trots GFO

Fyllt pÄ med bio-sand (dimmigt) och brÄkat med stone fix för att fÄ till det med marco rocks

lÀgger upp bild imorgon nÀr smoggen lagt sig

Postat
21 minuter sedan, Aqualung skrev:

FÄtt upp natrium till 20

men fosfat ligger fortfarande runt 1

trots GFO

Fyllt pÄ med bio-sand (dimmigt) och brÄkat med stone fix för att fÄ till det med marco rocks

lÀgger upp bild imorgon nÀr smoggen lagt sig

GFO Àr inte speciellt effektivt nÀr du har sÄnna höga halter av fosfat, (de mÀttas vÀldigt fort och mÀngden du mÄste anvÀnda Àr orimlig) det drar med andra spÄrÀmnen ocksÄ.  GFO Àr enligt mig mer för att kunna balansera och bibehÄlla nÀr du vÀl kommit ner och ligger pÄ den nivÄ du vill ligga pÄ.

Har du verkligen 1 i fosfat frÄn sÀkra mÀtningar skulle jag lÀst pÄ lite om lanthanum chloride dosering (gÄr göra pÄ sÀkra sÀtt) / flytande fosfat remover.

för att fÄ ner fosfaten i vattnet. 

FortsÀtter det sedan sticka upp mot 1 har du antagligen sten som lÀcker fosfat

Postat

Tack slirlian!

Jag har nollat fosfat tidigare och har doserat det. Problemet Ă€r att det tas upp i inredningen och dĂ„ visar vattnet noll fosfat tills det plötsligt frigörs. Har jag hört
 Sjukt att gĂ„ frĂ„n noll till ett sĂ„dĂ€r bara!

Ska kolla ditt tips. Annars vattenbyten förstÄs.

Postat

Det flytande medlet sÀgs kunna vara skadligt för kirurger. Jag har en Mimic Tang. Skulle det funka om jag tog ut fisken i en balja under behandlingen?

(svĂ„rfĂ„ngad förstĂ„s
)

Postat
3 timmar sedan, Aqualung skrev:

Tack slirlian!

Jag har nollat fosfat tidigare och har doserat det. Problemet Ă€r att det tas upp i inredningen och dĂ„ visar vattnet noll fosfat tills det plötsligt frigörs. Har jag hört
 Sjukt att gĂ„ frĂ„n noll till ett sĂ„dĂ€r bara!

Ska kolla ditt tips. Annars vattenbyten förstÄs.

jag har doserat de sakta i överinnings boxen och kört med extra fina filtersockor dÀr de bundna fosfatet "fastar eller kladdar ihop" sÄ sköljer jag de varje dag

sen skummar skummaren ut det som tar sig igenom, ytters lite kommer vÀll sÀkerligen alltid igenom upp till displayen igen men jag har haft kirurger i alla kar Ä har aldrig nÄgonsin haft nÄgra dödsfall / skador.  

men ja det kan skada djuren om du doserar hejvilt i karet / sumpen Ä detta kommer upp i höga doser.

Men har du sÄpass höga doser fosfat i vattnet samtidig som man aldrig vet hur mycket bunden fosfat du har i stenen sÄ kan man köpa kilovis gfo utan ens vara nÀra att ha fÄtt ut allt

• Gilla 1
Postat

kul 😃

har du byggt överskÄpet sjÀlv? 

vad Àr de gjort av? skruvat i vÀggen bakom eller vilar de pÄ karet?

Postat

Installerade doserpump (Jebao) idag och börjat med ATI Essentials+

Enligt Ati’s onlinekalkylator skulle jag tillsĂ€tta 30ml per dygn eftersom KH sjunkit med 0,7 pĂ„ ett dygn. Vet inte om detnĂ€r rimligt eller inte, men jag har spritt ut doseringen till 6 ggr per dygn ĂĄ 5 ml

Postat

Koraller konsumera en masse grejer i akvariet för at bygge skelet, och tanken med ATI Essencials Àr at man har via erfaring lÀrt sig den "normale" konsuption i akvarier. Man fyllar helt enkelt pÄ med 50+ sporemnar via ATIE. 

Man kunne sÄledes styra doseringen vid at mÀte en af disse da konsuptionen av dom enkla gÄr at mÀta. 

KH Àr den vÀrde som variera mest i et akvarium, den som förbrukes mest av alla, KH skal ligge mellam 7-9 tyckar dom flesta, sÄ 8,00 gir en buffar. 

SÄ mÀt KH samma tid vÀrje dag, skriv net den i et excel ark eller nogot. (PÄ kvÀllen Àr KH lÀgst). Eksempel. 

Dag 1 mÀter du 7,8 i KH

Dag 2 mÀter du 7,6 i KH. Du fatter du har en konsuption pÄ 0,2 per dag. 

Jag dosera just nu 200 ml per dag da min calciumreaktor struler, + kalkwasser, sÄ kansche börja med 20 ml per dag. SÄ 30 virker inte urimligt :) 

Dag 3 mÀter du 7,45 i KH. DÄ öker du dosering *2 (ikke *4, alltid försiktigt). 

Inom et par veckor lÀr du dig dit akvariums behov av KH, och du fÄr samtidigt i rÀtt mÀngd Ca, Mg, Sr osv. 

Sen Àr dett bra om man har fine stenkoraller at sticke ivÀg et IPC test, jag gillar Triton personligt. 

Personligt skulle jag rense lite ut i stenen, svÄrt med flöde och ingen plats till koraller. 

• Gilla 1
Postat

Det Ă€r förstĂ„s bra att manuellt fylla alla slangar med balling
 annars tar det flera dar för vĂ€tskan att komma ut đŸ€Ł

Kollade nĂ€r pumpen doserade och det sĂ„g ut att komma ett par droppar inslangĂ€nden bara. Kanske inte de 5 ml jag stĂ€llt in pÄ 

FÄr vÀl mÀta nÀsta gÄng

Undrar om min placering med tanke pÄ slangarna Àr optimal (se bild). Borde jag sÀtta pumpen högt upp i sumpen?

IMG_3220.jpeg

• 2 veckor senare...
Postat

MÀter KH och smÄjusterar doseringen.
Doserar ocksÄ korallnÀring med timer pÄ skummaren sÄ den stÀngs av nÀr det doseras.

Har en del geléartade svampar hÀr och var, samt mycket gröna hÄralger och lite cyano.
TÀnker slÀnga i nÄgra blÄben-eremiter, men mest stabilisera vÀrdena över tid.

Postat
On 2025-01-23 at 17:21, Aqualung skrev:

Undrar om min placering med tanke pÄ slangarna Àr optimal (se bild). Borde jag sÀtta pumpen högt upp i sumpen?

Normalt brukar man ha pumpen ovanför behÄllaren. Har du kalibrerat pumpen?

MVH Lasse

Postat

VĂ€rden idag:
KH 8,5
Ca 480
Mg 1380

Doserar 6 ml ATI Essentials+ 
10 ml Red Sea Reef Energy Coral Nutrition

Skaffar nÄgra blÄben och en sjöborre för att mota blomningen av hÄralger.

• 3 veckor senare...
Postat

KH 8,0

Ca 500

Doserar ATI Essential+

1 (kh): 5ml

2 (ca): 2ml

TillsÀtter inget annat som innehÄller Ca sÄ varför sjunker det inte?

Idén Àr ju att 1 och 2 ska doseras lika mycket.

HÄralger och cyano trivs för bra nu och det Àr dÄlig tillvÀxt pÄ chaeton i sumpen.

Ska försöka ta bort alger och cyano för hand och ha tÄlamod, tÀnker jag.

Postat

Om du har 500 i Ca sÄ behöver du inte dosera nÄgot, nÄgra 10-20 % vattenbyten nÀr du suger ut alger sÄ kommer vÀrdena rÀta till sig.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...