Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hur blir man lättast av med dessa?
Är det lättaste att starta om hela karet? ta ut all sand och sten?
Finns det något som äter dessa? fångstmetoder som funkar?
Dem har käkat upp massor av mina sniglar och ermiter! vill inte att dems ka ge sig på fiskar och koraller!

Postat

I min erfarenhet så är de helt ointresserade av att ge sig på koraller, dock kan de i och för sig orsaka skada genom att borra genom skelettet. Har inte heller upplevt att de gett sig på fiskar.

"Lätt" är ett ord som man får helt enkelt glömma, när man handskas med fulgida maskar, men jag har tre olika metoder att fiska ut dem.

1.) Jaga dem på natten med en stor pincett och en lampa med rött ljus och försök undvika att belysa dem direkt. Lättast att snagga tag i dem när de förflyttar sig mellan stenar, men kan även fungera om de ligger precis under sandytan.

2.)  Fälla med snara: Något typ som denna FINALLY! Working, effective Fulgida worm trap! - Reef Central Online Community Fungerar med enstaka maskar.

3. Grusfällan(funkat bäst för mig): Man tar en en liten bur som kan bestå av plastkrukor till akvarieväxter eller filterhållare och fyller den med grov stengrus, skal och/eller korallskelett eller rentav aktivt kol, och betar den en bit bläckfisk eller kammussla i mitten. Sedan slänger man i den i karet efter mörkläggning och låter den sitta i en eller två timmar, och fiskar ut den och tömmer den i en hink.

IMG_20170619_031811_677.thumb.jpg.41cd582d389b8e41f2a633567a710a31.jpg

• Gilla 1
Postat
2 timmar sedan, Alexraptor skrev:

I min erfarenhet så är de helt ointresserade av att ge sig på koraller, dock kan de i och för sig orsaka skada genom att borra genom skelettet. Har inte heller upplevt att de gett sig på fiskar.

"Lätt" är ett ord som man får helt enkelt glömma, när man handskas med fulgida maskar, men jag har tre olika metoder att fiska ut dem.

1.) Jaga dem på natten med en stor pincett och en lampa med rött ljus och försök undvika att belysa dem direkt. Lättast att snagga tag i dem när de förflyttar sig mellan stenar, men kan även fungera om de ligger precis under sandytan.

2.)  Fälla med snara: Något typ som denna FINALLY! Working, effective Fulgida worm trap! - Reef Central Online Community Fungerar med enstaka maskar.

3. Grusfällan(funkat bäst för mig): Man tar en en liten bur som kan bestå av plastkrukor till akvarieväxter eller filterhållare och fyller den med grov stengrus, skal och/eller korallskelett eller rentav aktivt kol, och betar den en bit bläckfisk eller kammussla i mitten. Sedan slänger man i den i karet efter mörkläggning och låter den sitta i en eller två timmar, och fiskar ut den och tömmer den i en hink.

IMG_20170619_031811_677.thumb.jpg.41cd582d389b8e41f2a633567a710a31.jpg

Får testa grusfällan då den verkar enklast, har flyttat alla mina sniglar och ermiter till ett annat akvarium så länge så inga fler blir mördade :( 

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...