GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Nu har jag passerat dag 20 och har ca 15 yngel som lever. Den mest kritiska tiden Ă€r nu över, sĂ„ nu tror jag att det lilla projektet fortsĂ€ttningsvis kommer att gĂ„ bra. 

Min 6e omgĂ„ng med rom/ larver och som ni förstĂ„r har de andra 5 gĂ„nger gĂ„tt lite sĂ€mre. 😅

Tack till Mia. L som stöttat. 🙏

//Percula Picasso Ă€r varianten. 

20250221_191354.jpg

20250221_071714.jpg

• Gilla 7
  • Tack 1
Postat

I stort som funkat för mig( finns sÀkert andra varianter)

1. Starta odling av phytoplankton för att mata rotifers.

2. Se till att ha 2 rotiferskulturer pÄ g( ca 20l/ kultur)

3.MörklÀgg yngelakvarium( jag mÄlade med akrylatfÀrg pÄ utsidan) och gör klart med doppvÀrmare och luftsten.Fyll pÄ med vatten frÄn stora akvariet dÀr lekparet hÄller till.HÀll i phyto+ rotifers i yngelakvariet. En mindre belysning behövs. Belysning pÄ 24/7 i ca 15-17dygn.

5. Plocka ur Ă€ggen samma dag som de slĂ€pper. ClownĂ€ggen slĂ€ppte alltid pĂ„ dygn 9( ca 2 timmar efter mörklĂ€ggning). 

6. NÀr Àggen/ larverna slÀppt börja mata med rotifers helst 4 ggr/ dag eller mer.

7. Dag 4 börja mata Àven med TDO.

8. Metamorfos vid ca 9 dygn( larv till yngel)

9. "Vattenbyten"= fyll pĂ„ med vatten varje dag frĂ„n stora akvariet tom dag 15. Sen börja blanda nytt saltvatten och Ă€ven göra rent pĂ„ botten. 

10. Ha koll pĂ„ Nitrit. 

11. Litet svampfilter vid ca 15 dygn. Förbered "svampen" med bakterier genom att lÀgga den i sumpen i stora akvariet.

Min plan nu Ă€r att fortsĂ€tta med vattenbyten och skifta foder beroende pĂ„ hur fort de vĂ€xer. 

Ge inte upp Ă€r mitt rĂ„d. Det finns hur mĂ„nga fel som helst att göra😄. Otroligt att de klara sig i naturen 😅😉

• Gilla 3
  • Tack 2
  • 3 veckor senare...

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...