ulfev Postat igår vid 12:13 Postat igår vid 12:13 Jag har funderingar på att starta en litet tillhåll för copepods i mitt akvarium. Jag har sett att man kan ta en yngelkasse som man lägger lite sten och makroalger i och där kan förhoppningsvis poddarna trivas. Efterhand så smiter de ut lite succesivt i springorna och man får mera poddar i karet, ett drömscenario. Frågan är, behöver jag tänka annorlunda eller har jag missat något väsentligt? Krävs det något mer för att de ska kunna föröka sig, någon typ av foder, vilket i så fall? Anledningen till detta är att jag har mandariner (som äter frysfoderocmen jag vill ju kunna skapa så bra förutsättningar som möjligt. Tacksam för lite råd och hjälp med det här. Citera
Alexraptor Postat igår vid 12:59 Postat igår vid 12:59 Copepods behöver ingen särskilt mat, bara näring i vattnet och lite detritus, i inte allt för stora mängder. Har själv en mandarin som har gått i mitt 96-liter rev, i drygt 1 och 1/2 år nu. Jag har en helvetes massa sten i karet, samt en "podd-hög" som jag konstruerat utav röda halymenia-alger. Detta i ett litet skrå bakom stenarna, som jag ursprungligen skapade för att ha plats med en skummare. Citera
ulfev Postat 20 timmar sedan Författare Postat 20 timmar sedan Ok, tack för input. Har du tillsatt extra pods eller kommer de enbart från stenen? Citera
Alexraptor Postat 17 timmar sedan Postat 17 timmar sedan Enbart från stenarna. Kan också tillägga att karet även varit etablerat i flera år, innan jag introducerade den nuvarande mandarinen. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.