Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag har funderingar på att starta en litet tillhåll för copepods i mitt akvarium.

Jag har sett att man kan ta en yngelkasse som man lägger lite sten och makroalger i och där kan förhoppningsvis poddarna trivas. Efterhand så smiter de ut lite succesivt i springorna och man får mera poddar i karet, ett drömscenario.

Frågan är, behöver jag tänka annorlunda eller har jag missat något väsentligt? Krävs det något mer för att de ska kunna föröka sig, någon typ av foder, vilket i så fall?

Anledningen till detta är att jag har mandariner (som äter frysfoderocmen jag vill ju kunna skapa så bra förutsättningar som möjligt. Tacksam för lite råd och hjälp med det här.

Postat

Copepods behöver ingen särskilt mat, bara näring i vattnet och lite detritus, i inte allt för stora mängder.

Har själv en mandarin som har gått i mitt 96-liter rev, i drygt 1 och 1/2 år nu. Jag har en helvetes massa sten i karet, samt en "podd-hög" som jag konstruerat utav röda halymenia-alger. Detta i ett litet skrå bakom stenarna, som jag ursprungligen skapade för att ha plats med en skummare.

P_20231123_162624.jpg

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...