Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LIDO 200 med saltvatten

Featured Replies

Postat
  • Författare
5 timmar sedan, jeber skrev:

Blev du av med algerna? Vi verkar ha fått samma skit 😞

Hej!

Svarar i din tråd 😊

• 4 månader senare...
  • Svar 77
  • Visningar 4,8k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Populäraste inläggen

• Så.. helt plötsligt hände det..  Vet inte om det var något jag gjorde, eller om tiden tog ut sin roll.   Över ca 3 dagar märkte jag att cyanon inte blev lika stark i sanden dag 1, dag 2 sa

• Har lite Bryopsis kvar skulle jag nog säga.. men helt plötsligt var näringsvärdena tillbaka.. Kanske inga ”super-värden” jämfört med många av er proffs därute.. men bättre än 0.0 nitrat och 0.0 fosfat

• Nu har sonen och jag landat i hur vi tror vi kommer vilja ha scapet. Det känns ”luftigt” för god cirkulation samt många många ytor att fästa framtida koraller..   Sand har tillkommit idag sa

Populära bilder

Postat
  • Författare

Så kom dagen med uppförsbacke..

Jag köpte en dvärgkejsare (Coral Beauty), och något gick sedan fel. Eftersom vi har haft detta som ett nybörjar-projekt kör vi ingen karantän..

Fisken koppades in och allt verkade ok i någon dag. Sen såg jag någon vit prick på kejsaren. Som verkade lägga sig. Någon dag senare ser jag att min lilla clownfisk har ganska mycket prickar. Pratade med lokala LF som misstänker att jag fått "velvet".

Har det kommit med fisken, eller har det triggats av stress från den nya invånaren, jag vet inte...

Jag köpte iaf hem eSHa Trimarine (koppar) för att behandla. Hade ett gammalt 65L akvarium och ett mindre 20L räkkar som skulle få agera karantän för behandligen.
Eftersom jag har en mandarin fick den gå i den lilla burken utan koppar. Här är tanken istället att göra tank transfer metoden..

Den större clownen, Gramma loretto och Okinawe gobyn fick hamna i 65L. Det tog mig 4 dagar att fånga dessa, med håv, med fiskfälla osv.. Har rivit revet, det är väl det jag har kvar antar jag.. Jag har nämligen inte fått tag i min Firefish goby ännu, den är satans snabb och feg.
Fråga 1: Hur fångar ni er fisk? Speciellt en Firefish? Jag vågar inte riva revet och riskera korallerna också.. men jag misstänker att om jag ska bli av med velvet behöver karet stå fisk-tomt ~72 dagar likt ICH?

Trimarine droppas i karantänen över 3 dagar.
Deras hemsida har en enkel guide till hur man ska beräkna antal droppar som ska i. So far so good...
Men det framgår inte vad man gör efter 3 dagar. AI säger:

Key Copper Treatment Details:

• Target Concentrations:

• Treatment Duration: 30 days is standard to ensure all lifecycle stages are killed; 14 days followed by transfer to a sterile tank is an alternative.

• Administration: It is highly recommended to slowly raise the copper concentration over 2-4 days to avoid stressing the fish, particularly for sensitive species like wrasses.

Det framgår inte vilken typ av koppar som finns i Trimarine, men efter 3 dagar har jag med ett Salifer test 0.25 (ppm? Salifer säger inte vilket mått de mäter) vilket skulle kunna tyda på att de har koppar sulfat.

Fråga 2:
Jag har skrivit till eSHa för att fråga.. men finns det någon här som behandlat med detta medel?
Är tanken att koppar inte dunstar och så länge jag inte byter något vatten så behålls denna nivå?

Min clown + Gramma ser riktigt vissna ut. Och Okinawe Gobyn som såg relativt frisk ut är jag orolig blir nu tvungen att umgås med sjuklingarna i ett mindra akvarium vilket kommer att göra att den också säkert blir sjuk?

Karantänen har ingenting förutom vatten och några plaströr de kan gömma sig i. (+cirkulation, värme och ljus, men inget filter eller liknande)

Fråga 3:
Firefishen ser pigg ut, har inte haft några tecken på sjukdom och äter bra. Han är den enda som är kvar i huvudkaret (se ovan).. Behöver jag få ut honom också för att efter 72 dagar kunna säga att karet är "friskt"? Eller kan han vara kvar, och om han inte visar symptom inom X dagar så kan man anse honom karantänad i huvudkaret?

Väldigt tråkigt såklart.. har på känn att det inte kommer att finnas så mycket kvar inom en vecka..
Ja, jag förstår att en karantän hade varit att föredra readn från början. Och nu kanske man får erfarenheten att göra det framöver. Men vi hade inte kunskapen/erfarenheten helt enkelt.

Även om sonen är ledsen för dödsfallen så är han väldigt möjd med att ha 4 kar i sovrummet.. Hans mor är inte lika road 😅

Alla tips mottages varmt.. Vet inte riktigt hur jag ska agera med karantänen samt Firefishen som är kvar i huvudtanken.

Postat

Jag har ingen egen erfarenhet av att använda koppar själv men här är några grejer du bör tänka på.

1. Ja koppar komcentrationen bör hålla sig konstant om det inte är så att det finns något som kan binda den (så som sten). Men det är bra att kolla lite då och då för säkerhets skull.

2. När det gäller om det är sammetssjuka (velvet) eller prick så brukar man säga att om du kan räkns prickarna så är det prick annars är det velvet.

3. Eftersom det inte finns något biologiskt filter i karantänen så måste du byta vatten regelbundet. Precis hur regelbundet beror väl på och jag har ingen riktig känsla för det. Se till att du doserar upp det nya vattnet till rätt kopparnivå innan du byter.

4. Om fiskarna ser slitna ut så kan man prova ett väteperoxidbad då det kan lindra de direkta symptomen för velvet https://humble.fish/community/threads/hydrogen-peroxide-bath.21/

5. Efter 30 dagar så kan du byta med nytt rent vatten utan koppar. Men du har fortfarande inte ett biologiskt filter så du kommer behöva byta vatten.

6. @MikaelE hade velvet i sitt kar och blev av med det genom väteperoxiddosering. Det är dock rätt experimentiellt. Annars behöver du som sagt ha ut alla fiskar

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.