Carwal Postat torsdag vid 18:15 Postat torsdag vid 18:15 Hej alla saltvattensakvarister, Jag, Carl 16 år gammal, är förmodligen både yngre och mindre kunnig än de flesta här på saltvattensguiden. Tänkte skapa en tråd här för att dokumentera början på min resa inom saltvatten, men även för att få feedback och tips från erfarna akvarister. Önskar att jag hade skapat denna tråd tidigare för att undvika en del misstag, men bättre sent än aldrig. Jag har sedan ~två månader tillbaka ett waterbox 130.4, som jag nu har fyllt med en del fisk, koraller och lägre djur. Däremot har jag fortfarande mycket kvar som jag vill göra med och införskaffa till tanken. Nedan listar jag hur det ser ut nu, vad jag tänker göra härnäst och några andra frågor: All teknik och akvarium är köpt begagnat: Waterbox 130.4 Oceanakvarium revljus 120 cm x 3 (den nyaste modellen) 2 x Aqua medic smart drift 11.1 Jebao dc 6500 Nyos quantum 220 Doppvärmare Kylfläkt Aqua medic temp controller Oceanakvarium revdos Tunze osmolator 3155 Fisk och cuc, främst inköpt på aquariatech i Stockholm: 2 ocellaris clowner Fox face Tomini tang Silver belly wrasse Ornatus wrasse 2 yellow watchman goby Pistolräka 4 pepparmintsräkor 2 sjöborrar 10 turbosniglar 10 eremiter Sandvändande sjöstjärna 3 fighting conch Putsarräka Korallmässigt har jag blandat med mjukisar, lps och sps. I princip så verkar alla koraller överleva och må bra än så länge, till och med mina sps vilket nybörjarjag ser som ett gott tecken. Däremot har jag inte sett särskilt bra tillväxt på korallerna, inte ens snabbväxande som gsp, vilket jag misstänker beror på låga näringsämnen - där jag den senaste månaden legat på 0 i både fosfat och nitrat. Utöver korallerna har jag även anemoner - en vanlig bta och en haddoni carpet anemone. Tyvärr hade jag också en vit clownanemon som sögs in i en streamer och avled . De nuvarande anemonerna verkar däremot trivas och är stationära. Som konsekvens av låga näringsämnen drabbades jag av en del dinoalger. Efter en del dosering av ati fosfat och nitrat verkar dessa som tur är nästan vara borta. Däremot mäter fosfat och nitrat fortfarande på noll, och jag upplever endast att alger suger upp näringen vid dosering. Hur borde man gå tillväga för att höja näringen utan att orsaka orimligt mycket alger? Jag har även skapat ett litet temporärt refugium med caulerpa och en röd makroalg i min DT, vilket inte hjälper mot låga näringsvärden. Dock är tanken att bevara dessa tills jag skaffar en refugiumlampa och kan odla i sumpen. Vattenparametrarna idag mätt med salifert: Kh - 7,8 Ca - 390 Mg - 1200 PO4 - 0 NO3 - 0 Salt - 1,025 Just nu doserar jag för hand: endast kH buffer från aqua forest löst i osmos vatten, vilket har bibehållt kH på ~7,7 den senaste månaden. Alla fiskar förutom min ornatus verkar må prima. Sedan jag köpte den för 2 veckor sedan har den inte visat intresse för någon mat jag har gett den - artemia, mysis, musslor, cyclops och pellets. Eftersom den fortfarande lever och inte ser allvarligt sjuk ut, antar jag att den livnär sig på copepods som jag har doserat två gånger. Just nu är jag väldigt kluven på vad nästa steg blir. Det som känns intressant är att antingen: 1. Köpa mer fisk. Drömfisken vore antingen en acanthurus eller en copperband. Vad jag förstår är båda dessa svåra, och kanske för stora för mitt akvarium. Möjligtvis vore copperband ett bättre val, men isåfall vill jag börja odla phyto och copepods innan jag skaffar den. 2. Inköp av koraller/fraggar. Intresset ligger främst på lps, möjligtvis någon torch. 3. Införskaffa bättre filtrering såsom en roller mat. Kom gärna med freedback, tips eller tankar om hur ni skulle gå framåt. All respons uppskattas! Mvh Carl 2 Citera
Oscarhaglund Postat torsdag vid 19:31 Postat torsdag vid 19:31 34 minuter sedan, Carwal skrev: 1. Köpa mer fisk. Drömfisken vore antingen en acanthurus eller en copperband. Vad jag förstår är båda dessa svåra, och kanske för stora för mitt akvarium. Möjligtvis vore copperband ett bättre val, men isåfall vill jag börja odla phyto och copepods innan jag skaffar den. 2. Inköp av koraller/fraggar. Intresset ligger främst på lps, möjligtvis någon torch. 3. Införskaffa bättre filtrering såsom en roller mat. Kom gärna med freedback, tips eller tankar om hur ni skulle gå framåt. All respons uppskattas! Mvh Carl Hej! Kul att det ändå går så pass bra! Angående din ornatus så ska man veta att dessa ofta är svåra. Det är antagligen så att den äter pods vilket gör att jag tycker du ska behålla dit in DT refugium trots att du är nollad på fosfat och nitrat. Makroalgerna hjälper dig odla pods. Jag skulle nog hålla mig borta från kopparbandade, de har låg överlevnadsgrad. Acanthurus är nog rätt borderline även om de finns de som blir under 30cm. Annars är nog mer fisk inte en dålig ide. När det gäller koraller så tänk på att just torches (euphyllia) är ganska känsliga och är nog en av de svåraste lpserna. Till slut så ser jag ingen anledning till att köpa filtrering om du ligger på 0/0. Snarare så att du kanske ska skruva ner skummaren så den tar ut mindre. Jag skulle också plocka så mycket skräpalger för hand du kan (kanske varje dag) tills det börjar vända. Citera
Carwal Postat torsdag vid 19:57 Författare Postat torsdag vid 19:57 17 minuter sedan, Oscarhaglund skrev: Hej! Kul att det ändå går så pass bra! Angående din ornatus så ska man veta att dessa ofta är svåra. Det är antagligen så att den äter pods vilket gör att jag tycker du ska behålla dit in DT refugium trots att du är nollad på fosfat och nitrat. Makroalgerna hjälper dig odla pods. Jag skulle nog hålla mig borta från kopparbandade, de har låg överlevnadsgrad. Acanthurus är nog rätt borderline även om de finns de som blir under 30cm. Annars är nog mer fisk inte en dålig ide. När det gäller koraller så tänk på att just torches (euphyllia) är ganska känsliga och är nog en av de svåraste lpserna. Till slut så ser jag ingen anledning till att köpa filtrering om du ligger på 0/0. Snarare så att du kanske ska skruva ner skummaren så den tar ut mindre. Jag skulle också plocka så mycket skräpalger för hand du kan (kanske varje dag) tills det börjar vända. Tack för ditt svar Imorgon blir det nog iväg till aquariatech för mer copepods till ornatus. Jag avvaktar nog med någon större fisk men kanske blir det även någon mindre wrasse eller annan fisk. Kanske kan vänta med en copperband tills jag har mer erfarenhet och även en etablerad pod-kultur. Jag har ett par euphyllia fraggar som verkar må fint i akvariumet, så det borde inte vara något problem sålänge inget förändras. Alger ska jag också bli bättre på att rengöra för hand. Glaset håller jag hyfsad ordning på, men bakre vägen är ganska algtäckt. Mvh Carl Citera
Carwal Postat fredag vid 11:44 Författare Postat fredag vid 11:44 14 timmar sedan, salar skrev: Ser kanon ut Patrik Tack så mycket! Citera
Carwal Postat fredag vid 17:21 Författare Postat fredag vid 17:21 Uppdatering: det blev en anemon krabba och lite copepods (5 påsar) på aquariatech. Hur doserar jag bäst podsen? Tidigare har jag acklimatiserat de och sppt i alla paket när ljuset är släckt. Borde jag istället tillsätta lite i taget, kanske en om dagen, för att optimera ”utbudet” åt min ornatus. Mvh Cark Citera
kaptenen Postat lördag vid 07:20 Postat lördag vid 07:20 Jag har alltid bara slängt i podsen som de är. Det kanske dock är helt fel men brukar se lite mer aktivitet på rutorna i sumpen efter, så antar att en stor del klarar sig. Citera
Carwal Postat lördag vid 15:39 Författare Postat lördag vid 15:39 Några närbilder på akvariumet tagna idag: Citera
Oscarhaglund Postat lördag vid 18:24 Postat lördag vid 18:24 Fina bilder! Om du inte får plats med mer än en bild per post så kan man (i varje falk på iphone) ändra storleken på bolderna när man laddar upp från orginal till stor eller medium. Detta gör att man brukar kunna lägga många bilder i en post Citera
Carwal Postat lördag vid 18:45 Författare Postat lördag vid 18:45 Tack! Bilderna togs på systemkamera och de blev därför väldigt stora, runt 30 mb st. Vi försökte krympa bilderna men jag lyckades ändå bara få in en per post. Citera
Carwal Postat lördag vid 18:49 Författare Postat lördag vid 18:49 Har du några kameratips? Såg att du tar väldigt bra bilder från din ”multisysten” tråd. Vi har problem med att få det lika skarpt i akvariumet som andra kort utanför. Citera
Oscarhaglund Postat lördag vid 19:24 Postat lördag vid 19:24 39 minuter sedan, Carwal skrev: Tack! Bilderna togs på systemkamera och de blev därför väldigt stora, runt 30 mb st. Vi försökte krympa bilderna men jag lyckades ändå bara få in en per post. Jag brukar först krympa bilderna till 8mp (ungefär 4k) från kamerans 42mp när jag exporterar dem för internet publicering. Sedan när jag laddar upp så ändrar jag storleken från min iphone. Citera
Oscarhaglund Postat lördag vid 19:34 Postat lördag vid 19:34 36 minuter sedan, Carwal skrev: Har du några kameratips? Såg att du tar väldigt bra bilder från din ”multisysten” tråd. Vi har problem med att få det lika skarpt i akvariumet som andra kort utanför. Här är några av mina tips. 1. Gör rent glaset 2. Se till att du alltid tar bilder rakt framifrån. Tar man bilder snett genom glaset blir det alltid dålig kvalitet. 3. Skruva upp belysningen till 100% när du tar bilderna så att du kan få ner ISOn så mycket som möjligt. 4. Stänger du av cirkulationen i karet så kommer partiklar i vattnet ramla ner till botten vilket gör att vattnet ser renare ut. 5. Avstängd cirkulation gör även att du kan använda stativ och längre exponeringstider för att ta bilder av koraller. Jag skulle dock inte använda för långa exponeringar för korallerna rör sig även om flödet är av. 6. Har man en extra lampa kan man använda den för frontalbelysning för att bättre lysa upp sidan på fiskar (det är dock då viktigt att det är ett liknande spektrum). 7. Var inte för orolig för hög ISO, det är svårare att hantera rörelseoskärpa än brus. Det finns väldigt bra brusreduceringsalgoritmer nu. Jag brukar bara ha riktigt låg iso när jag fotograferar macro bilder av koraller (100). Annars ligger det ofta på 800-3600 Citera
Carwal Postat lördag vid 20:13 Författare Postat lördag vid 20:13 Tack så jättemycket. Verkligen bra tips Mvh Carl Citera
Oscarhaglund Postat söndag vid 14:39 Postat söndag vid 14:39 Ett par andra svårare tips 1. De bästa bilderna är de som berättar en historia. Att berätta en historia är bland det svåraste man kan göra men också det som resulterar i de bästa bilderna. 2. En annan sak jag tycker ofta ger bra bilder är att visa något som inte går att se med blotta ögat. Här är makrofotografi något som ger unik inblick. 3. Tänk på hur bilderna ska användas redan innan du tar dem. Om du ska publicera dem på internet så kommer du inte behöva all den upplösning som kameran ger dig. Detta kan användas på åt minstone två sätt: 3.1. Om du använder hela sensorn så kommer effekten av brus i bilden kraftigt reduceras av nersamplingen av bilden för publicering. Detta gör att du kan använda snabbare slutartid för att bli av med rörelseoskärpa. 3.2 omvänt så kan du i förväg bestämma dig för att bara använda en del av bilden (crop). Detta gör att du kan byta brus mot mer fokaldjup. Detta är framför allt något att tänka på vid makrofotografering då det kan vara svårt att få allt man vill i fokus. Makrofotografering av koraller är extra svårt eftersom det är svårt att använda tekniker så sok focus stacking eftersom korallerna rör på sig även utan flöde. Citera
Carwal Postat söndag vid 21:21 Författare Postat söndag vid 21:21 Har man inte jobb så skaffar man sig… Idag var planen 10 % vattenbyte, men halvvägs in i uppfyllandet känner jag en konstig lukt: nere i skåpet har skummaren svämmat över och det är två veckor gammalt bajsfyllt skum uthängandes ur skåpsdörrarna och bak mot väggen. (Antar att skummaren blev knäpp när vattennivån höjdes) Lyckligt nog var returpumpen av så inget skit nådde DT, däremot blev jag tvungen att töma hela sumpen. Istället för 50 liter vattenbyte blev det över 100. Mot min förväntan svängde parametrarna inte allt för mycket och livet i akvariumet verkade ganska obrydda. Salt 1,025 Kh 7,5 Mg 1140 Ca 370 För att undvika översvämmning av skummare vill jag dock skaffa mig en sån här float switch som stänger av skummaren när den är full. Vilken modell borde jag skaffa och vad bör jag tänka på? Mvh Carl Citera
Carwal Postat igår vid 06:13 Författare Postat igår vid 06:13 15 timmar sedan, Oscarhaglund skrev: Ett par andra svårare tips 1. De bästa bilderna är de som berättar en historia. Att berätta en historia är bland det svåraste man kan göra men också det som resulterar i de bästa bilderna. 2. En annan sak jag tycker ofta ger bra bilder är att visa något som inte går att se med blotta ögat. Här är makrofotografi något som ger unik inblick. 3. Tänk på hur bilderna ska användas redan innan du tar dem. Om du ska publicera dem på internet så kommer du inte behöva all den upplösning som kameran ger dig. Detta kan användas på åt minstone två sätt: 3.1. Om du använder hela sensorn så kommer effekten av brus i bilden kraftigt reduceras av nersamplingen av bilden för publicering. Detta gör att du kan använda snabbare slutartid för att bli av med rörelseoskärpa. 3.2 omvänt så kan du i förväg bestämma dig för att bara använda en del av bilden (crop). Detta gör att du kan byta brus mot mer fokaldjup. Detta är framför allt något att tänka på vid makrofotografering då det kan vara svårt att få allt man vill i fokus. Makrofotografering av koraller är extra svårt eftersom det är svårt att använda tekniker så sok focus stacking eftersom korallerna rör på sig även utan flöde. Alla tips uppskattas. Meddelar vidare till min pappa som är den främsta kameranörden i familjen Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.