Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej,

hämtade hem några koraller och fick då även med två LS eftersom vissa saker satt fast och karet skulle avvecklas.

Jag har gått i tankar att kanske stoppa i lite mer sten eftersom vårt kar är ganska högt..

till min fråga;

Kan jag se/avgöra på något vis om det är bra Sten eller om den innehåller en massa skick jag ändå inte vill ha i mitt kar?

jag reagerar på att det sitter många sådana väldigt vassa taggar på en av stenarna. 
och när jag lyfte upp stenen ovan ytan fann jag något som liknar en kraftigare mygglarv..

ett tecken på liv iaf 😊

även lite mindre sjöstjärnor etc rörde sig i karet/stenen

karet de togs från hade just då ingen sand kvar utan bara några mjukisar, ett clownpar, värme och cirkulation.

bifogar några bilder

IMG_4520.thumb.jpeg.ba3ac6914e3063baae3a71853229366b.jpegIMG_4521.thumb.jpeg.33e65f91bd5ac24886785e74baebde01.jpegIMG_4522.thumb.jpeg.d81397fd1d7023351174931f35e636b3.jpegIMG_4525.thumb.png.a26b99e2089240e91207ee06fb5efde2.pngIMG_4526.thumb.png.b1247be35f444002605179287d5b6a58.png

Postat

Taggarna är vermetid sniglar. Om du inte redan har massor i ditt kar skulle jag nog undvika att ha i den stenen. Det är visserligen i princip omöjligt att undvika vermitider men man behöver ju inte rivstarta med massvis. Vill man ändå använda stenen så skulle jag ta en tång och krossa alla sniglar vid dess bas (alltså den krummelur som röret kommer upp från) innan jag har i det.

”mygglarven” är en amphipod och de är oftast bra djur

• Gilla 1
Postat
9 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Taggarna är vermetid sniglar. Om du inte redan har massor i ditt kar skulle jag nog undvika att ha i den stenen. Det är visserligen i princip omöjligt att undvika vermitider men man behöver ju inte rivstarta med massvis. Vill man ändå använda stenen så skulle jag ta en tång och krossa alla sniglar vid dess bas (alltså den krummelur som röret kommer upp från) innan jag har i det.

”mygglarven” är en amphipod och de är oftast bra djur

finns det risk att vermetiderna sprider sig till mina andra stenar?

är de skadliga? 

De vassa taggarna verkar vara gamla döda vermetider då? De nya ser ut som rör som snirklar sig på stenen, typ som åder råck, och det kommer ut en liten röd ”flagga” som fiskar i ”vinden”, drar in flaggan när man rör vid den.

den andra stenen ser bättre ut, inga/färre sådana taggar och åderbråck 😂

Postat
8 timmar sedan, piffis skrev:

, och det kommer ut en liten röd ”flagga” som fiskar i ”vinden”, drar in flaggan när man rör vid den.

Det här verkar inte vara den vanliga typen av vermetid - frågan är om det är en vermetid överhuvudtaget. Vermetider brukar ha ett färglöst nät som det sträcker ut i strömmen och fångar organiskt material. "Nätet" är ganska långt och det är det som får många amerikaner att spinna runt och skrika pest. Jag har en del vermetider i mitt kar men jag har inte upplevt några större problem. Vermetider har ett spiralformat rör som nedan

image.png.eb4efc9a5d045c4cd835b300bd910357.png

Det du beskriver verkar vara någon form av rörmask eller havstulpan. Tyvärr brukar de inte överleva så länge och att du har dem betyder att det troligtvis har varit ett friskt akvarium med bra förutsättningar

MVH Lasse

Postat

Jag tror du har både vermitider och rörmaskar. 
Jag har massvis med vermetider, antagligen tiotusentals. När det blir sådana enorma mängder så täcker de alla stenar och jag verkar ha utvecklat överkänslighet mot dem som gör att jag får utslag på händerna om jag rör vid min sten.

Postat (ändrat)

@Lasse @Oscarhaglund

Skulle inte säga att de är spiralformade..

det finns vita som är ett virrvarr av ”tubes”.. här kommer de röda små flaggorna ur hålen.

se bild nedan.. när man rör i närheten åker de in..

IMG_4544.thumb.jpeg.67fae435fd6a35b32456090bfb87da72.jpegIMG_4546.thumb.jpeg.3f8bac05ed3a22ab04ceb8bef67d3d99.jpeg 

sen är det de vassa piggarna.. dessa ser jag inga spiraler i botten av heller.. de är bara jäkligt obehagliga att lyfta stenen i 😀

dessa är så hårda så jag kan inte se att någon kan äta dem.. kanske att de är gamla förstenade djur.. men de känns döda:

IMG_4549.thumb.jpeg.7120d787289c99d129be303d275ee95f.jpegIMG_4548.thumb.jpeg.3364de18afa4cfe1eb166c0bd11f8784.jpeg

det känns som att denna sten får gå vidare till sten-himlen. 

jag fick en till sten som ser ut såhär.. verkar betydligt trevligare.. men har små vita prickar som jag inte kan se på någon av stenarna i mitt kar.. 

är det baby-vermetider tro?! 😆

IMG_4533.thumb.jpeg.b77146762c518275c69c53e4ee3db30e.jpegIMG_4532.thumb.jpeg.064e13e65ff8bcd212ace0219199fffd.jpeg

IMG_4535.jpeg

Ändrat av piffis
Postat

De vita rören på första stenen är rörmaskar. De är nyttodjur.

Det svarta rören är vermitider. I min mening inte önskvärda men svåra att undvika.

de små prickarna på sista stenen är spirorbid maskar. De gör varken till eller från

• Gilla 1
Postat
2 timmar sedan, piffis skrev:

det känns som att denna sten får gå vidare till sten-himlen. 

Nej för faen - det är kalkrörmaskar - väldigt sällsynta att dem levande i akvarium - den värdefullaste sten du har. Jag skulle älska att ha den men bor tyvärr för långt bort

jag tvivlar på att de vassa till synes döda är vermetider - kan dock ha fel - det har hänt

MVH Lasse

• Haha 1
Postat (ändrat)
1 timme sedan, Lasse skrev:

Nej för faen - det är kalkrörmaskar - väldigt sällsynta att dem levande i akvarium - den värdefullaste sten du har. Jag skulle älska att ha den men bor tyvärr för långt bort

jag tvivlar på att de vassa till synes döda är vermetider - kan dock ha fel - det har hänt

MVH Lasse

Åfasen .. 😆

skulle kanske kunna knacka av de vassa.. men det är en del jobb..

med mitt lilla kar måste jag också skejpa om eftersom det inte finns plats för båda stenarna. Får försöka om de nu är så ovanliga..

två nya stenar i karet.. innebär det mer kaos än jag redan har med cyano etc? 
någon typ av ny fas som går igång och stressar allt? 
Stenarna borde vara väl inkörda, men inte i mitt vatten

alla lever säkert inte.. men ser nu att relativt många gör det.

räcker med att jag stoppar nyllet över hinken så drar de in sina röda flaggor

vet inte hur bra bilderna blir

IMG_4551.thumb.jpeg.c3d717068e03f72dd92cd567c08c5249.jpeg
IMG_4552.thumb.jpeg.d5643957a02b58902b40d17f31386f28.jpeg

Ändrat av piffis
Postat
8 minuter sedan, Lasse skrev:

Den stenen verkar innehålla så mycket liv att den borde stabilisera karet istället för att belasta. 

MVH Lasse

Kalas! 
misstänker att dessa krabater vill ha fritt vatten runt sig så de kan ligga och filtrera.. dvs inte ner i sandbädden.. 

det verkar lustigt nog vara ena sidan av stenen som är fylld av dessa, och den andra sidan av piggarna

Postat
2 timmar sedan, piffis skrev:

Kalas! 
misstänker att dessa krabater vill ha fritt vatten runt sig så de kan ligga och filtrera.. dvs inte ner i sandbädden.. 

det verkar lustigt nog vara ena sidan av stenen som är fylld av dessa, och den andra sidan av piggarna

@Lassetänkte lite mer på detta.. 

det lustiga är att algpåväxten skulle antyda att stenen legat med de vassa piggarna uppåt.. och därigenom kalkmaskarna neråt, men inte som understa sten mot sandbädd, utan på någon annan sten så det finns ett flöde av vatten under stenen men troligtvis inte starkt ljus (då denna sida av stenen verkar sakna algpåväxt)

kan det ligga något i detta? Att de skulle kunna trivas i något som liknar grott-tak?

Postat
1 timme sedan , piffis skrev:

det lustiga är att algpåväxten skulle antyda att stenen legat med de vassa piggarna uppåt.. och därigenom kalkmaskarna neråt, men inte som understa sten mot sandbädd, utan på någon annan sten så det finns ett flöde av vatten under stenen men troligtvis inte starkt ljus (då denna sida av stenen verkar sakna algpåväxt)

kan det ligga något i detta? Att de skulle kunna trivas i något som liknar grott-tak?

Jag var på väg att säga just det att de brukar växa lite i skymundan men där det är ett bra flöde men ville inte förvirra ännu mer 😉 Det är troligt att6 de har växt i ett grottak och att du skall lägga stenen så - men se till att det finns et flöde över dem - det kan vara kraftigt men det skall föra mat över dem. 

MVH Lasse

• Tack 1

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...