Gå till innehåll

Snorkelbilder från Maldiverna del1


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tänkte smälla upp en snabb liten sida på lite bilder från en snorkeltur jag och flickvännen gjorde när vi var på Maldiverna i april. Det man ska tänka på är att Maldiverna led av korallblekning 1998 och det tar som bekant lite tid innan korallerna kommer tillbaks. Men de kommer, sakta men säkert.

http://www.laggeman.nu/Bildarkivet/saltvattenguiden/Maldiverna_snorkling/page_01.htm

Inte gjort något med bilderna, bar alagt in dem i ett album så de som vill se lite livebilder kan få gör adet. Ska ta och gör a likandant med bilder tagna med den andra kameran också, den har dessutom lite film.

Håll till godo!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Jörgen! Skulle just till att lägga upp del 2, men kommer nu få ta detta först med färgjusteringen! Har faktiskt inte tänkt på det innan, men efter en snabb blick så är jag övertygad om värdet av det! :) Går detta att göra som en batch-task med flera bilder samtidigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Jörgen! Skulle just till att lägga upp del 2, men kommer nu få ta detta först med färgjusteringen! Har faktiskt inte tänkt på det innan, men efter en snabb blick så är jag övertygad om värdet av det! :) Går detta att göra som en batch-task med flera bilder samtidigt?

Japp det går det göra

Snabbkommando ALT+F9

eller via menyn

Fönster-Funktions Macron

Skapa nytt macro.-spela in

nu tänds det upp en liten ikon (röd) så är det bara att göra det man skall.

Bild-justeringar-Automatisk färg (Shift+Ctrl+B)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort ett macro som du beskrev, Christian, men man måste göre det på varje bild och sedan spara varje bild för sig. Min undran var om jag kunde välja 20 bilder åt gågnen, välja en batch-konvert och sedan välja macro eller tangentkombination och sedan att programmet gör det själv. Ändrar färg, och sedan sparar i förvald kvalitet.

Martin, kameran som använts är dels en Canon IXUS 430 med tillhörande undervattenshus, dels en Sanyo Xacti C4 med tillhörande undervattenshus. (Som jag eventuellt ska sälja till rätt pris. ;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...