Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Och så hade man kommit till den tiden på året där man börjar röja i vinden. 😄

Jag hade ursprungligen sötvatten i mitt akvarierum, men alltefter att åren har gått så har jag successivt avvecklat mina sötvattenskar och kör numera enbart salt. Bland gammal sötvattensutrustning som jag har är en bjässe till ytterfillter, en Fluval FX6, som jag hade till min harneskmal och påfågelciklid en gång i tiden. Den sitter just nu ute på vinden och används inte till något och jag går därför i säljtankar.

Men innan jag fattar ett sådant beslut så vill jag fråga: Finns det något vettigt användningsområde för ett sådant filter i ett saltvattenskar? Eller kan jag lika gärna sälja den och ominvestera pengarna i en riktig pump istället?

Postat

När jag konverterade till salt i mit 575 hadde jag et XL Eheim spandfilter som jag fyldte med levande sten och filtervatt. 

Den var veldig bra at ha till at filtrera partikler ut vattnet, men skulle rengöres jämt, så jag tog ut filtervatt efter en månad eller 2.

Den dog efter ½-1 år, metalldela var rustet isär och dett var bara at slänge och takke för at jag ej fik en vattenlekage, da rust expandera och kunne ha gået sönder pumpen gissar jag. 

Sen blev dett en överrinningsboks och sump, som funkeda OK till jag fik borrat efter 2-3 år. 

Så ja jag rekkomendera at du sälger da den ej är tiltänkt saltvatten. 

• Gilla 1

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...