Gå till innehåll

Sten till Fish Only (samt nitratfilterfråga)


samsung12

Rekommenderade inlägg

Skall i veckan fylla mitt 540L akvarium för första gång. Eftersom jag inte hållt på med saltvatten innan tänkte jag börja med ett fish only utan levande sten (till att börja med i alla fall)

1. Om jag inte skall ha levande sten (dyr och inte alltid så vacker) vad kan man ha då för sten? Helst skall den vara lätt att frakta (ingen konstgjord av av målad frigolit).

2. Kollade på något amerikanskt forum och de gav inte mycket för mekaniska nitratfilter. Har inte tänkt att ha någon sandbädd. Skall jag vänta med nitratfilter? Tittade fö på Schuran nitratfilter 100.

Måste jag tillsätta kalk om jag bara skall ha fiskar till att börja med?

Akvariet är fö 540 helglas

80 sump

Top Fathom 100

25 W UVC

250 W Giesemann MH

samt pumpar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. faxekalk kan funka, men måste säga att LS full med kalkalger mm är rejält snyggt(tycker jag iaf)

2. om du nu inte ska ha LS eller DSB så är väll de enklaste lösningarna att ha ett nitratfilter eller att byta en massa vatten för att bli av med skiten, det senare blir rätt dyrt i längden så rekommenderar nitratfilter.

3. eftersom du inte kommer ha något som förbrukar kalk i karet behövs det inte

Men fattar inte varför du inte ska ha LS i karet om du nu är nybörjare, detta karet kommer bli bra mycket svårare att få nån bra balans i än ett med LS och kommer nog sluta med krasch eller algsoppa.

Bara mina åsikter på ämnet.

Mvh Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner en som försökt köra utan LS och bara teknik istället. Det fungerade inte alls!!!!

Om man inte vill se LSen kan man ju alltid ha den i sumpen med belysning + helst caulerpa. Det kommer producera mängder med små nyttodjur och plankton.

Utan LS kommer man ej heller att kunna få kalkalger utan bara skit alger.

MVH Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...