Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej

Ni som läst här vet att jag postade en tråd med lite iakttagelser där min tes utifrån en del mätningar är att dino inte beror på lågt P ( o kanske lågt N) som en del säger, utan att eventuellt lågt P snarare är en konsekvens av dino efter ett tag. Således skulle tex dosering av NP vid dino var kontraproduktivt (detta tror jag). 

Tesen är inte bevisad(hur gör man det?), men idag har vi ett levande exempel som stärker den. 

Bakgrund: Mitt fall så hade jag ganska lågt P, N  men helt klart mätbart, sen när dino kom, o detta behandlades, tiodubblades P och N steg med, min tolkning var att det berodde på att dinon dog o släppte ut NP. Min teori då var att dino slukar NP och de scenarior vi ser där dino går hand i hand med låga NP, är snarare en effekt av dino, än orsaken till dino. Detta i sin tur kunde jag styrka genom att göra om mörkläggningen, och såg då ingen stegring av NP=NP stegringen berodde inte på minskat upptag per av mörker utan på grund av utsläpp från dinon. Finns svagheter i min "studie"(körde ej med uvc andra gången), det har vi diskuterat 🙂

Detta kan vi diskutera vidare i den tråden, det var bara en sammanfattning för er som inte läst. 

Aktuellt: En akvarievän var hos mig idag o köpte mitt gamla UV. Han har ganska plötsligt fått dino. Vi mätte hans vatten. Nitrat 22 mg/l. Fosfat 0.2 mg/l. Historiskt har han legat runt detta länge (utan dino). Ingen tydlig förändring av dessa värden, i alla fall inte neråt, men ändå kom dino nu. Låter vi dinon växa mer (det kommer vi inte) så tror jag NP kommer sjunka i hans system. Nu skall vi slå ihjäl dom med UVC o mörker. Då tror jag NP kommer stiga ännu mer. Vi får se:-)

/Jonas

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...