Postat 3 timmar sedan3 tim Hej.Jag funderar på att skaffa en damm-uvc till mitt Red Sea 250L, nämligen denna: https://www.vidaxl.se/e/uv-c-filter-35000-liter/8718475817925.html36w för 1400 spänn är ju en aning billigare än andra typer. Men enligt deras kundservice så rek dom att inte använda den till saltvatten då risk för korrosion finns.Men jag tänker att den består till 95% ren plast, samt att lampan är skyddad utav ett glashölje.Någon som har använt damm-uvc till era saltvattenakvarium? Eller vilken UVC-lysrör skulle ni rek till mitt? Ändrat 3 timmar sedan3 tim av Saltgörka_
Postat 1 timme sedan1 tim Damm UV-C är oftast konstruerade till att bara bekämpa svävalger - dvs genomströmningen är oftast hög. Om man kör med betydligt lägre flöde så brukar de fungera även för saltvatten. Vet inte vilka metalldelar som "ditt" exempel har. I saltvatten brukar man också vilja ha ett högre "turn-over rate" - det vill säga - hur många gånger per timme som hela volymen omsätts. Jag skulle nog lägga mig på ett flöde runt 750 -1000 L/H: Men då behöver du ett starkt UVC - gärna över 36 W - om du vill döda annat än bara alger. Om du tar det du länkat till så bör du inte överstiga 800 - 1000 liter i timmen som genomflöde. Men då förutsatt att det funkar för saltvatten och inte innehåller metalldelar i kontakt med vatten.MVH Lasse
Postat 1 timme sedan1 tim Författare 30 minuter sedan, Lasse skrev:Damm UV-C är oftast konstruerade till att bara bekämpa svävalger - dvs genomströmningen är oftast hög. Om man kör med betydligt lägre flöde så brukar de fungera även för saltvatten. Vet inte vilka metalldelar som "ditt" exempel har. I saltvatten brukar man också vilja ha ett högre "turn-over rate" - det vill säga - hur många gånger per timme som hela volymen omsätts. Jag skulle nog lägga mig på ett flöde runt 750 -1000 L/H: Men då behöver du ett starkt UVC - gärna över 36 W - om du vill döda annat än bara alger. Om du tar det du länkat till så bör du inte överstiga 800 - 1000 liter i timmen som genomflöde. Men då förutsatt att det funkar för saltvatten och inte innehåller metalldelar i kontakt med vatten.MVH LasseJag kör min pump DCP-2500 på 30w just nu, så det är en relativt långsam genomströmning utav vattnet antar jag
Postat 1 timme sedan1 tim Dcp2500 maxar ju ut på 33W så även med lite förluster pga böjar och rör så är det rätt högt. Jag skulle nog dragit ner det till kanske hälften.
Postat 48 minuter sedan48 min 26 minuter sedan, Saltgörka_ skrev:Jag kör min pump DCP-2500 på 30w just nu, så det är en relativt långsam genomströmning utav vattnet antar jagDet är för mycket - du måste ner till nästan det minsta flöde du får fram. Pumpen ger 750 till 2500 L/H. Bäst är att ställa den lågt och låta den fylla en 10 liters hink samt klocka tiden som skall vara strax över 1 minut - eller kör pumpen i en minut - mät hur mycket vatten du får och multiplicera med 60 för att få liter i timmen .MVH Lasse Ändrat 47 minuter sedan47 min av Lasse
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.