Postat 20 timmar sedan20 tim Författare 58 minuter sedan, Lasse skrev:Som är en rebrandad Jebao! Jag har använt Coral Box variant av 4000 L versionen av Jebao DCA i tio år nu - Rengjord en gång! Då jag gick på snacket om billig skit så ligger en hel oanvänd sådan i min låda som reserv..... sedan 10 årMVH LasseHar själv några Jebao, och ingen har gått sönder ännu under alla år👍.Men Eheim måste ändå vara den ultimata ROLLS ROYCE:en.Använder en från farsan:s gamla samling, måste vara från 80'talet eller äldre.Nått jag uppskattar är att Blau inte behöver WiFi eller Bluetooth. Bara öka,minska eller paus:a.
Postat 3 timmar sedan3 tim Författare Böja dosera Kalkwasser för ca 6 månaden sedan. Poängen med det är att höja PH i systemet och få polymerer att öppna sig mer, samt att få bättre färger på korallerna. Problemet är mer att kejsar fiskarna tuggar på korallerna och då dras polyper in.Och färgerna kommer jag nog aldrig bli nöjd med, pga av att jag kört ZEOvit förut. Kör kalciumreaktorn dygnet runt och det sänker PH med Co2.Tillför 15,5 ml/min = 22,3 L Kalkwasser om dygnet med en Kamoer, men har inte gett det resultatet jag hoppades på.Under sommaren var PH i display burken iallafall 8,20-8,25Nu är det 8.01-8,05Har för haft så lågt som 7,75 innan jag började dosera Kalkwasser och inte märke något negativt på koraller.Så är inte speciellt orolig. För att minimera underhåll så valde jag att använda en tunna på 220 liter istället för en Kalkwasser mixer. PH i tunnan är på 12,5I början av det här projektet så försökte jag bygga in alla kablar och göra allt så snyggt som möjligt. Men vart bara en mardröm när man skulle plocka bort det under rengöring och reparation. Och allt ändrar sig hela tiden när man för för sig att testa något nytt.Så nu för tiden gillar jag att fästa upp det mesta med buntband 😀
Postat 1 timme sedan1 tim Känner igen det med hur noggrann man är i början 😄 du verkar ha plats till att ha det mer praktiskt än ”snyggt”.
Postat 1 timme sedan1 tim Författare 26 minuter sedan, jeber skrev:Känner igen det med hur noggrann man är i början 😄 du verkar ha plats till att ha det mer praktiskt än ”snyggt”.Lyx problem i all ära, är något jag uppskattar 😀.Finns fortfarande några ställen som ser bra ut, men är mer som Apocalypse now (1979)💢💥
Postat 19 minuter sedan19 min 19 timmar sedan, saltatrox skrev:Men Eheim måste ändå vara den ultimata ROLLS ROYCE:en.Använder en från farsan:s gamla samling, måste vara från 80'talet eller äldre.Håller med - EHEIM kraftpaket kom tidigt på 80 talet - nästan för 50 år sedan - samma modeller säljs fortfarande. Nämn en enda produkt som är den samma idag som när den introducerades för nästan 50 år sedan!MVH Lasse
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.